Unificaçao ou diversificaçao? Notas sobre a evoluçao do ensino secundário em Portugal, 1970-1990 Autors/ores António Teodoro Resum Unificació o diversificació? Notes sobre l'evolució de l'ensenyament secundari a Portugal, 1970-1990. La societat portuguesa és una societat de desenvolupament intermedi, amb un desplegament tardà de la seva escolarització de masses. L'expansió de l'ensenyament secundari a Portugal no arriba fins als setanta o vuitanta, o fins i tot als noranta. En aquest sentit, l'ensenyament secundari va ser un sector d'ensenyament objecte de majors intervencions per part del poder político-administratiu entre 1970 i 1990. Per una part, les reformes dels anys setanta, centrades en la unificació de l'ensenyament "liceal" i del tècnic, se situen en un context en el qual la preocupació dominant es manifesta al nivell del vincle existent entre educació i democracia, i en el qual la principal base teòrica és la crítica del caràcter reproductor de les desigualtats socials per part del sistema educatiu. Més tard, les reformes dels anys vuitanta, centrades en el combat per la unificació de l'ensenyança secundària realitzada a la dècada anterior i tendents a la recreació de l'ensenyament tècnico-professional i al llançament de les escoles professionals, releguen cada cop més l'eix "educació-democràcia" a un segon pla, per privillegiar de manera creixent l'eix "escolarització-mercat de treball". La diversificació de l'ensenyament secundari, amb una insistència permanent en les vies professionals i tecnològiques, és presentat al discurs dominant com a part integrant del procés de modernització del sistema educatiu portuguès. Descàrregues Text complet Publicat 2005-10-21 Número Núm. 3: 1997-1998 Secció L'Educació secundària des de 1945 Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.