Històries de l’educació i el «diàleg inacabable»: un relat reflexiu de la pràctica històrica del segle XXI Autors/ores Ian Grosvenor School of Education, University of Birmingham Siân Roberts School of Education, University of Birmingham DOI: 10.2436/20.3009.01.322 Paraules clau: diàleg, fer història, investigació, metodologies, pràctiques educatives, coproducció, codisseny Resum «La història consisteix en un corpus de fets constatats. Els fets estan a disposició de l'historiador en documents, inscripcions, etc., com els peixos a la llosa de la peixateria. L'historiador els recull, els porta a casa i els cuina i els serveix amb l›estil que li agradi» Així va respondre E.H. Carr a «Què és la història?» fa uns seixanta anys. Carr va reconèixer que la història era “un diàleg inacabable entre el passat i el present”. És el paper dels historiadors preguntar, qüestionar, reunir i interpretar proves i reunir els fets que corresponen. En definitiva, el passat és el passat i la història la fan en el present els historiadors. Si totes les històries es construeixen en el present, no hauria de sorprendre que cada nova generació d’historiadors es plantegi noves preguntes sobre el passat. Aquestes noves preguntes s’alineen amb les diferents formes de la història (econòmica, social, cultural, educativa, sensorial, postcolonial, pública, reparadora, etc.) que conformen col·lectivament l’empresa històrica. Com s’explica la història i els processos reflexius de fer història són fonamentals per al “diàleg inacabable”. El present article utilitzarà un estudi de cas per explorar el “diàleg inacabable”, documentant la pràctica històrica des d’una perspectiva intel·lectual, institucional i geogràfica particular i reflexionant sobre les maneres de conèixer, les connexions, les relacions i les xarxes de recerca associades i els productes de la investigació. En el procés s’abordarà les històries de l’educació en el passat i el present i identificarà possibles històries de futurs educatius. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (English) Publicat 2025-04-02 Com citar Grosvenor, I., & Roberts, S. (2025). Històries de l’educació i el «diàleg inacabable»: un relat reflexiu de la pràctica històrica del segle XXI. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (45), 69–89. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154134 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 45 (2025): gener-juny: Presència pública i compromís social de la història de l'educació. Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.