L’Acció Social Catòlica a Mallorca durant la segona meitat del segle XX. Anàlisi d’un compromís social Autors/ores Joan Josep Matas Pastor CESAG - UP Comillas DOI: 10.2436/20.3009.01.317 Paraules clau: Acció Catòlica, Càritas, tercer sector social, beneficència, justícia social Resum L’article pretén esbossar les línies mestres de l’acció social de l’Església catòlica de Mallorca al llarg del segle XX. Analitzam les presències i les accions de l’Església vers els col·lectius més vulnerables de la societat. De fet, passàrem d’una acció social beneficocaritativa amb to paternalista a principi del segle XX a una acció social més estructural i amb una vocació de justícia social a partir de la segona meitat del segle.De Càritas diocesana i de l’Acció Catòlica especialitzada, sobretot la del món obrer, sorgiren tot un seguit d’iniciatives socials durant els anys seixanta del segle XX que tengueren continuïtat durant la transició democràtica, a mesura que es consolidava l’actual estat del benestar. Així doncs, l’Església de Mallorca es va haver d’adaptar a aquesta nova conjuntura articulant una xarxa d’entitats confessionals i no confessionals, bé ja existents, bé de nova creació, amb l’objectiu de donar resposta a necessitats estructurals i conjunturals del desenvolupament econòmic. Descàrregues PDF Publicat 2024-10-01 Número Núm. 44 (2024): juliol-desembre: Història de l'educació social en la segona meitat del segle XX: polítiques, institucions, entitats i educadors Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.