Activisme juvenil, dones i educació. Una visió històrica Autors/ores Ferran Sánchez Margalef Universitat de Barcelona Isabel Vilafranca Manguán Universitat de Barcelona Liliana Arias Ortiz Universidad del Valle DOI: 10.2436/20.3009.01.306 Paraules clau: joventut, història de l’educació, moviments juvenils, activisme juvenil, pacifisme Resum El present article analitza l’evolució dels moviments juvenils a Europa durant l’era contemporània i el canvi que hi ha hagut en el seu model educatiu. El jovent ha passat de ser mobilitzat per a fins bèl·lics a implicar-se en qüestions com la justícia social, l’equitat econòmica, el feminisme o el desenvolupament sostenible. Aquest canvi es va produir principalment a partir del Maig del 68 i la caiguda del mur de Berlín l’any 1989, i ha suposat tant el ressorgiment com la repolitització del jovent. A més, també es comparen els moviments juvenils militaritzats del segle XX amb els moviments actuals, que s’organitzen a través de xarxes socials i tenen un caràcter més horitzontal, deslocalitzat i internacional. Aquests moviments promouen valors com la participació activa, la solidaritat i la implicació del jovent amb la societat i el futur de la humanitat. En definitiva, s’ha produït un trànsit d’un jovent per a la guerra a un jovent activista que es mobilitza a favor de la justícia social i la convivència pacífica mundial. Descàrregues PDF Publicat 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.