Guerra, llengua i joventut. El cas de les Brigades Internacionals a la Guerra Civil (1936-1939) Autors/ores Ramon Naya Ortega Universitat de Barcelona M. Lourdes Prades Artigas Universitat de Barcelona Conrad Vilanou Torrano Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3009.01.308 Paraules clau: Brigades Internacionals, joventut, llengua, pedagogia, guerra, Guerra Civil espanyola Resum En aquest article, els autors s’apropen als joves que es van incorporar a les Brigades Internacionals que van participar en la Guerra Civil espanyola (1936-1939). Amb un enfocament que recupera aspectes de la història intel·lectual, es presenta un treball en què es vinculen tres conceptes –guerra, llengua i joventut– de manera que s’entrecreuen les aportacions que provenen de la història general, de la documentació (i molt especialment, del SIDBRINT, és a dir, del Sistema d’Informació Digital sobre les Brigades Internacionals) i de l’evolució de l’educació. Per assolir els seus objectius, l’article compren tres apartats: en el primer es destaca la presència de la guerra com una constant històrica; en el segon es revisen les relacions entre llengua, milícia i alfabetització, mentre que el tercer aborda els vincles entre la revolució soviètica i l’ideari internacionalista que, d’una manera o altra, van deixar la seva empremta en el programa ideològic i pedagògic de les Brigades Internacionals. Descàrregues PDF Publicat 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.