Universitat, joventut i compromís social: Una mirada historicocrítica sobre la tercera missió de l'educació universitària Autors/ores Paolo Scotton Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-3553-8076 Àngel Pascual Martín Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9685-8348 DOI: 10.2436/20.3009.01.309 Paraules clau: Universitat, Compromís Social, Història de la Universitat, Joventut, Sostenibilitat Resum El present article estudia l'evolució del concepte de compromís social per part de la joventut universitària a partir del debat successiu a la II Guerra Mundial fins a l'actualitat. En particular, el text analitza, en perspectiva internacional i intergeneracional, algunes de les principals aportacions teòriques que han contribuït a la definició de la missió social de l'educació superior. Ho fa prenent com a punt de partida el moment en el qual es consoliden, des del punt de vista històric i polític, els dos fenòmens d'universalització i internacionalització de la Universitat. D'aquesta forma, a través d'una anàlisi històrica-crític de les diferents definicions i reflexions sobre el compromís social de l'estudiantat universitari, l'article posa en qüestió l'actual paradigma de la tercera missió universitària, la qual, cada vegada més, es concep únicament com una forma de responsabilitat envers la consecució d'una Universitat més sostenible. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.