La renovación pedagógica en la España de la transición. Un estudio de caso Autors/ores Raúl Marcos Martín Universidad de Valladolid DOI: 10.2436/20.3009.01.303 Paraules clau: Transició espanyola, magisteri, història oral, renovació pedagògica Resum Aquest treball presenta el testimoni d’una mestra renovadora segoviana que va desenvolupar la formació inicial durant la transició espanyola. Mitjançant aquest article pretenem donar a conèixer i analitzar les seves formació inicial i trajectòria docent, marcades per la relació i el compromís amb la renovació pedagògica. Amb tot això, pretenem aportar a la historiografia educativa el cas concret d’una mestra que, gràcies al seu compromís pedagògic, va aconseguir dur a terme diferents transformacions educatives als diferents centres en els quals va exercir –moltes de les quals encara continuen en vigor. Per fer-ho, fem servir el mètode biograficonarratiu i l’estudi de cas i, més concretament, la tècnica de recerca de les històries de vida, formada a partir de vuit entrevistes semiestructurades. A través d’aquest mètode vam arribar a la conclusió que hi havia un grup de docents que trobava recel a la novetat i que van continuar desenvolupant metodologies antagòniques, cosa que va trobar Consuelo en la seva formació inicial i en diversos períodes de la seva trajectòria docent. D’altra banda, també hem arribat a la reflexió que les Canàries van ser un factor primordial en la formació de Consuelo, ja que és on realment va aprendre i es va comprometre amb la renovació pedagògica que va dur a terme fins al final dels seus dies com a mestra. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2024-05-27 Número Núm. 42 (2023): juliol-desembre: Assajos i estudis II Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.