Els orígens i desenvolupament de l’educació especial a Mallorca (1940-1990) Autors/ores Joan Josep Matas Pastor Centre d’Ensenyament Superior Alberta Giménez – Universitat Pontifícia Comillas DOI: 10.2436/20.3009.01.304 Paraules clau: discapacitat, educació especial, moviment associatiu, integració social, acció social Resum L’objectiu de l’article és abordar una primera anàlisi de la història de l’educació especial a Mallorca. Aquesta no es pot deslligar de la història de la discapacitat i de com aquest col·lectiu ha estat vist per la resta de la societat. Per tant, els centres d’educació especial sorgiren en el moment en què es va prendre consciència que les persones amb discapacitat podien ser rehabilitades i educades en uns espais segregats. Una vegada aconseguit es podrien integrar i incloure dins la societat. En primer lloc, en elanys quaranta del segle XX van aparèixer a Mallorca iniciatives vers les discapacitats sensorials. Cal destacar-ne dues, la ONCE i el Col·legi La Puríssima per a nins i nines amb sordesa. A partir dels anys seixanta i setanta del segle XXI aparegueren escoles d’educació especial lligades a entitats vinculades amb la discapacitat intel·lectual, bé sorgides del moviments associatiu familiar, o bé de l’acció social i educativa de l’Església Catòlica. Aquestes, en els anys vuitanta ampliaren el seu camp d’acció cap a la formació professional especial per a aconseguir la integració social i laboral de les persones amb discapacitat. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2024-05-27 Número Núm. 42 (2023): juliol-desembre: Assajos i estudis II Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.