Origen, difusión y comercialización del material Montessori en el primer tercio del siglo xx Autors/ores Mª José Martínez Ruiz-Funes Universidad de Murcia José Pedro Marín Murcia Universidad Complutense de Madrid Paraules clau: Catàlegs, Montessori, Material d’ensenyament, Comercialització de materials didàctics Resum Títol : Origen, difusión y comercialización del material Montessori en el primer tercio del siglo xxAl llarg dels anys, s’han desenvolupat molts estudis sobre els materials utilitzats a l’ensenyament. Algunes investigacions estan orientades a presentar fonts que ens permetin l’estudi sistemàtic d’aquests elements. Amb el desenvolupament comercial de la producció de materials didàctics assistim, des de finals del segle xix, a la gènesi i el creixement de manufactures destinades als entorns educatius. Aquestes manufactures generen fluxos de producció i comercialització que, de vegades, determinen la posada en marxa d’innovacions pedagògiques. D’altra banda, el material associat a determinats mètodes d’ensenyament s’ha convertit, en diferents moments, en senyal d’identitat de molts d’aquests mètodes. Ha servit per difondre metodologies didàctiques i, a vegades, se’ls ha presentat com a insígnia. El mètode Montessori i la seva difusió constitueixen un exemple clar d’aquest tipus de pràctiques. En aquest treball s’estudia la introducció del mètode Montessori a diferents països, l’establiment de patents i els catàlegs del material. La internacionalització del mètode i els interessos comercials que hi estan associats són objecte d’anàlisi a través de diferents fonts. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Espanyol) PDF (Spanish) (English) PDF (Español) PDF (Spagnolo) (Italiano) Número Núm. 40 (2022): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.