El que han d’ensenyar els mestres als xiquets i els pares als seus fills. El didactisme en un directori catòlic del segle XVIII Autors/ores Vicent Sebastian Fabuel Universitat de València (Espanya) Paraules clau: valors, catecismes, urbanitat, família, moralitat, codi social, educació, mestre. Resum L’autor presenta el Directorio Catholico y Declaracion de la Doctrina Christiana de Vicente Sebastián, text que descriu el sistema de valors de la societat, la urbanitat, la ciutadania, el paper de la família i els mestres. Publicat al segle xviii, és un antecedent dels manuals editats al llarg dels segles xix i xx fins a l’arribada de la LOGSE. Per als educadors, i per a la història de l’educació, el contingut més destacat el conformen el capítol vi de la segona part, «obligacions dels pares envers els seus fills i domèstics», els set capítols del segon tractat, «consells d’urbanitat i criança dels xiquets», i els capítols i i ii, «del mestre per al bon ensenyament i educació». El seu fonament pedagògic és una síntesi de «l’educació de l’ànima i del cos» i es presenta com un compendi integral per a pares i educadors. Com a aportacions interessants podem esmentar: el seu sistematisme, la seua estructuració, aproximant-se al sentit utilitarista de l’educació que es tenia a l’època il·lustrada, i s’acosta com a precedent al naturalisme rousseaunià en defensar la necessitat d’una educació d’acord amb les capacitats del xiquet i amb l’obligació de conèixer la seua naturalesa fent servir pràctiques assentades en la realitat. En definitiva, el Directorio mostra la ritualització i reglamentació dels processos vitals, i exposa els codis que s’han transmès al llarg dels tres últims segles.Paraules clau: valors, catecismes, urbanitat, família, moralitat, codi social, educació, mestre. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.