El que han d’ensenyar els mestres als xiquets i els pares als seus fills. El didactisme en un directori catòlic del segle XVIII
Paraules clau:
valors, catecismes, urbanitat, família, moralitat, codi social, educació, mestre.Resum
L’autor presenta el Directorio Catholico y Declaracion de la Doctrina Christiana de Vicente Sebastián, text que descriu el sistema de valors de la societat, la urbanitat, la ciutadania, el paper de la família i els mestres. Publicat al segle xviii, és un antecedent dels manuals editats al llarg dels segles xix i xx fins a l’arribada de la LOGSE. Per als educadors, i per a la història de l’educació, el contingut més destacat el conformen el capítol vi de la segona part, «obligacions dels pares envers els seus fills i domèstics», els set capítols del segon tractat, «consells d’urbanitat i criança dels xiquets», i els capítols i i ii, «del mestre per al bon ensenyament i educació». El seu fonament pedagògic és una síntesi de «l’educació de l’ànima i del cos» i es presenta com un compendi integral per a pares i educadors. Com a aportacions interessants podem esmentar: el seu sistematisme, la seua estructuració, aproximant-se al sentit utilitarista de l’educació que es tenia a l’època il·lustrada, i s’acosta com a precedent al naturalisme rousseaunià en defensar la necessitat d’una educació d’acord amb les capacitats del xiquet i amb l’obligació de conèixer la seua naturalesa fent servir pràctiques assentades en la realitat. En definitiva, el Directorio mostra la ritualització i reglamentació dels processos vitals, i exposa els codis que s’han transmès al llarg dels tres últims segles.
Paraules clau: valors, catecismes, urbanitat, família, moralitat, codi social, educació, mestre.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.