El Grup Benèfic Wad Ras: semblança en el centenari de la creació de «la Prote» Autors/ores Benet Gordaliza Cornellà Universidad Nacional de Educación a Distancia, Espanya Carlos Sánchez-Valverde Visus Universitat de Barcelona, Espanya Paraules clau: infància, protecció, Junta de Protecció a la Infància, història de l’educació social, Grup Benèfic Wad Ras. Resum El 2014 es va complir el primer centenari de l’entrada en funcionament del Grup Benèfic Wad Ras, institució que, inaugurada oficialment molt temps després, el 28 de desembre de 1915, va ser durant molts anys el referent de l’acció social i educativa de la Junta de Protecció a la Infància de Barcelona, creada el 1908 (i que als anys trenta passà a dir-se Junta de Protecció de Menors). El primer ús que va tenir el centre va ser el 1914 com a hotel d’immigrants, quan encara no estava construït del tot, atès que va acollir els pròfugs i repatriats de la Primera Guerra Mundial i de la revolució mexicana. Però això va durar poc i ràpidament es va convertir en centre d’acolliment de nens i nenes, sobretot trinxeraires, que van començar a entrar-hi durant el 1914 i el 1915. Aquesta funció, amb canvis de denominació del centre que anirem detallant,va continuar sent la principal fins al tancament, el 1971. Hi van exercir funcions personalitats tan significatives com Lluís Maria Folch i Torres, Frederic Godàs o Josep Joan Piquer i Jover, entre d’altres. Al barri de Poblenou de Barcelona era conegut com «la Prote». Volem aprofitar la fita del seu centenari per revisar i portar a la memòria alguns elements del llarg recorregut institucional d’aquest centre i per oferir alguns elements que ajudin a ubicar aquesta experiència en la història de l’educació social del nostre país.Paraules clau: infància, protecció, Junta de Protecció a la Infància, història del’educació social, Grup Benèfic Wad Ras. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Benet Gordaliza Cornellà, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Espanya Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.