L’activitat docent en el desenvolupament dels municipis rurals de la província de València durant el tardofranquisme i la transició: el Patronat d’Educació Rural (1958-1985) Autors/ores Ignacio García Ferrandis Universitat de València (Espanya) Xavier García Ferrandis Universitat Catòlica de València (Espanya) Amparo Vilches Peña Universitat de València (Espanya) Paraules clau: educació rural, alfabetització, escoles rurals, desenvolupament rural, Patronat d’Educació Rural, tardofranquisme, transició espanyola, història de l’educació. Resum Les diputacions provincials van ser un element important en la lluita contra l’analfabetisme de la població rural durant el tardofranquisme i la transició espanyola. En el cas valencià, la Diputació va crear el 1958 el Patronat d’Educació Rural amb l’objectiu d’evitar l’abandonament dels mestres d’escoles rurals per falta d’incentius. La hipòtesi de partida d’aquest estudi s’articula al voltant de dos eixos. En primer lloc, el Patronat d’Educació Rural, gràcies al protagonisme dels mestres rurals, no només va poder contribuir notablement al desenvolupament educatiu dels escolars de zones rurals, sinó que també va actuar com a dinamitzador cultural de la població. Fins i tot, en alguns casos va permetre millorar aspectes de l’economia d’algunes zones rurals. D’altra banda, el Patronat, guiat per la implicació dels docents, va ser capaç d’adaptar-se als canvis socials, educatius i polítics que es van produir a Espanya durant la transició política democràtica. Per contrastar les nostres hipòtesis hem analitzat fonts històriques dipositades en l’Arxiu de la Diputació Provincial de València. Aquesta recerca constitueix una novetat historiogràfica perquè per primera vegada s’analitza el paper del Patronat d’Educació Rural de la Diputació de València i la seua importància en l’alfabetització del món rural de la província de València.Paraules clau: educació rural, alfabetització, escoles rurals, desenvolupament rural, Patronat d’Educació Rural, tardofranquisme, transició espanyola, història de l’educació. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Ignacio García Ferrandis, Universitat de València (Espanya) Amparo Vilches Peña, Universitat de València (Espanya) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 27 (2016): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.