Unha aproximación ao debate actual sobre cidadanía e o dereito á educación: lembrando a Giner Autors/ores Eugenio Otero Urtaza Universidade de Santiago de Compostela (Espanya Paraules clau: ciutadania activa, dret a l’educació, Francisco Giner de los Ríos, educació no formal, participació ciutadana. Resum Ser un ciutadà lliure i actiu no és un assoliment aliè a un context en què cada persona es pot educar en plenitud. Una ciutadania que té iniciativa i es mou amb un conjunt de valors que estimem positius, no sorgeix d’un sistema educatiu descuidat. L’educació és actualment un dret de tothom, sense restricció o minoració a cap col·lectiu, però no n’hi ha prou a enunciar, necessitem que les generacions joves arribin adesenvolupar-se activament en una comunitat i aprenguin a conviure amb altres grups diferents del seu. En aquest article es fa una anàlisi de la construcció de la idea de la ciutadania europea en la seva història recent, i es recupera el pensament de Francisco Giner de los Ríos, especialment pel que fa a la seva idea de la «persona social», molt útil per comprendre la naturalesa del que avui anomenem organitzacions no governamentals i l’acció educadora que realitzen. Paraules clau: ciutadania activa, dret a l’educació, Francisco Giner de los Ríos, educació no formal, participació ciutadana. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Eugenio Otero Urtaza, Universidade de Santiago de Compostela (Espanya Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 27 (2016): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.