The School Museum as a Catalyst for a Renewal of the Teaching of History of Education. Practices and experiences from the University of Macerata (Italy)

Autors/ores

  • Marta Brunelli Università degli Studi di Macerata

Paraules clau:

museus de l’escola, ensenyament de la història de l’educació, patrimoni històric educatiu, educació patrimonial.

Resum

L’article explica i analitza les activitats educatives que, d’ençà de la seva creació, el Museu escolar de la Universitat de Macerata ha desenvolupat posant una especial atenció al públic format per estudiants, sobretot, universitaris. Com a resultat d’una síntesi fructífera de les més recents orientacions de la història de l’educació, de l’ensenyament de la història i, finalment, de l’educació patrimonial, l’educació basada en el patrimoni històric educatiu ofereix l’oportunitat de repensar l’ensenyament de la història de l’educació en si mateixa, des de molts punts de vista: d’una banda, enriquint –en el sentit més operatiu i participatiu– les maneres de transmetre els continguts teòrics (és a dir, històrics) i metodològics de la disciplina; de l’altra, mitjançant la promoció de l’entorn museístic com un laboratori per desenvolupar competències didàctiques transversals, que són crucials per als educadors d’avui; i, finalment, fent la història de l’escola «tangible» i més propera a un públic més ampli i, alhora, enfortint la importància i el paper de l’educació en la societat.

Paraules clau: museus de l’escola, ensenyament de la història de l’educació, patrimoni històric educatiu, educació patrimonial.

Número

Secció

Tema monogràfic