Scuola Nuova e democrazia in Italia e in Europa Autors/ores Maria Tomarchio Università degli Studi di Catania Gabriella d’Aprile Università degli Studi di Catania Viviana La Rosa Università degli Studi «Kore» di Enna Paraules clau: Escola Nova, democràcia, educació, educació popular, pedagogia experimental. Resum L’article reconstrueix les característiques i la naturalesa de la relació entre les pràctiques innovadores de l’avantguarda educativa de l’ensenyament actiu, els processos de democratització i el moviment de les Escoles Noves en el marc del procés de la renovació de la cultura educativa italiana i europea a principis del segle xx. Aquest àmbit d’investigació, encara poc desenvolupat a Itàlia, revisa el conjunt de connexions que lliguen la renovació educativa italiana amb els processos d’expansió democràtica de la instrucció, amb els horitzons de progrés de la nova pedagogia experimental i amb l’evolució del paper de l’educació, entesa com una important força motriu per al desenvolupament social, civil i econòmic de la societat. És una època amb nombroses i significatives pràctiques educatives i pedagògiques que promouen els processos de transformació i la reforma de l’escola, que maduren, en un sentit democràtic, associats al treball social i filantròpic per a la protecció dels drets de l’infant, el procés d’alfabetització i l’educació popular. En aquest context sorgeixen els fonaments per a una nova relació entre Escola Nova i democràcia, tot i que patirà un fort retrocés amb la progressiva consolidació del règim feixista.Paraules clau: Escola Nova, democràcia, educació, educació popular, pedagogia experimental. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Maria Tomarchio, Università degli Studi di Catania Università degli Studi «Kore» di Enna (Itàlia) Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 25 (2015): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.