Scuola Nuova e democrazia in Italia e in Europa
Paraules clau:
Escola Nova, democràcia, educació, educació popular, pedagogia experimental.Resum
L’article reconstrueix les característiques i la naturalesa de la relació entre les pràctiques innovadores de l’avantguarda educativa de l’ensenyament actiu, els processos de democratització i el moviment de les Escoles Noves en el marc del procés de la renovació de la cultura educativa italiana i europea a principis del segle xx. Aquest àmbit d’investigació, encara poc desenvolupat a Itàlia, revisa el conjunt de connexions que lliguen la renovació educativa italiana amb els processos d’expansió democràtica de la instrucció, amb els horitzons de progrés de la nova pedagogia experimental i amb l’evolució del paper de l’educació, entesa com una important força motriu per al desenvolupament social, civil i econòmic de la societat. És una època amb nombroses i significatives pràctiques educatives i pedagògiques que promouen els processos de transformació i la reforma de l’escola, que maduren, en un sentit democràtic, associats al treball social i filantròpic per a la protecció dels drets de l’infant, el procés d’alfabetització i l’educació popular. En aquest context sorgeixen els fonaments per a una nova relació entre Escola Nova i democràcia, tot i que patirà un fort retrocés amb la progressiva consolidació del règim feixista.
Paraules clau: Escola Nova, democràcia, educació, educació popular, pedagogia experimental.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.