Convocatòria pública oberta del monogràfic "Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica" (núm. 46, juliol - desembre de 2025)

2024-11-11

S'obre a convocatòria pública per a la presentació d'articles en relació amb el monogràfic previst per el segon semestre de 2025 de la revista Educació i Història. Revista d'història de l'educació que edita la Societat d'Història de l'Educació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que durà per títol "Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica”.

Aquelles persones interessades a enviar algun article original i inèdit per a què s'iniciï el procés d'avaluació per parells de cecs han de fer-ho abans de l'1 de gener de 2025 mitjançant la plataforma digital de la revista (per a registrar-se com usuari/ària, entreu aquí).

Monogràfic: "Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica".

Coordinació: Sara González (Universitat de les Illes Balears) i Albert Cassanyes (Universitat de les Illes Balears).

Presentació: La història de les universitats és una història secular de permanències i resistències, adaptacions i, a vegades, també de transformacions i intents de progrés. Les universitats no són ens estàtics ni aïllats, sinó que interactuen constantment amb el seu entorn, amb millor o pitjor sort. Les universitats han estat, a vegades, actors conservadors resistents al canvi. En unes altres, les seves actuacions han demostrat una mirada clara cap a la modernitat i la innovació. Per aquest motiu, convé no quedar-se en postures idealitzades o generalistes, sinó avançar cap a una història de les universitats en la qual es contemplin els seus assoliments, al mateix temps que les seves limitacions i contradiccions.

Tot això forma part de la riquesa d'una institució que continua cridant l'atenció d'investigadors de diferents especialitats (història; història de l'educació; història del dret; història de l'economia; història de la medicina; història de l'arquitectura…), atrets per la quantitat ingent d'arestes que conformen la figura de la universitat, convertida en un suggestiu objecte d'estudi.

La pertinència de l'estudi de la història de les universitats radica en la seva capacitat per a oferir una comprensió més profunda del rol que aquestes institucions han exercit i continuen exercint en la societat. Per fortuna, la història de les universitats i de les persones que les habiten constitueix un camp consolidat a Espanya. En línies generals, és possible afirmar que ha rebut l'atenció d'un important grup d'investigadors que han contribuït amb els seus treballs a ampliar i enriquir la informació de la qual disposem sobre el passat històric de les nostres universitats. No obstant això, per la riquesa, profusió i longevitat de moltes d'aquestes institucions, el seu estudi continua estant obert i inconclús. Aquest és l'objectiu d'aquest monogràfic, contribuir a continuar explorant la rica i polièdrica història de les nostres universitats en el passat.

Termini de presentació d’originals: 1 de gener de 2025.