L'Ensenyament als pobles del Baix Llobregat a mitjan segle XIX i la seva adequació a la Llei Moyano (1857): l'informe Barnoya = Teaching in the towns and villages of Baix Llobregat in the mid-19th Century and its adaptation to the Moyano Law (1857): The Barnoya report Autors/ores Josep Lluís Barrasa Pinedo Rosario Calero Grillo Resum En aquest article els autors presenten una anàlisi de l'impacte que va tenir l'aprovació de la Llei Moyano (1857) en l'ensenyament del Baix Llobregat. En el treball s'ofereix una visió panoràmica de la situació de l'ensenyament primari a tota la comarca, que depenia llavors de Sant Feliu de Llobregat, població que actuava de cap de partit. Per tal de realitzar aquesta investigació, els autors s'han basat en l'informe que l'inspector Bruno Barnoya va concloure el 4 de juliol de 1858, quan encara no feia un any que s'havia aprovat la Llei Moyano. A través de les informacions recollides i de les estadístiques elaborades, es confirma el lamentable estat en què es trobava l'ensenyament primari, molt especialment pel que fa a les nenes, amb unes escoles mal dotades, uns mestres mancats generalment de la preparació pertinent i abandonats sovint pels poders municipals, responsables llavors del seu sosteniment. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues Text complet Publicat 2008-01-03 Número Núm. 9-10: 2006-2007 Secció Estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.