From educational theories to school materialities: The genesis of the material history of school in Italy (1990-2020)

Autors/ores

  • Juri Meda Università degli Studi di Macerata (Italy)
  • Simonetta Polenghi Università Cattolica del Sacro Cuore in Milan (Italy)

Paraules clau:

escola, cultura material, història de l’educació, història econòmica, historiografia.

Resum

Aquesta contribució té com a objectiu definir la gènesi i el desenvolupament de la història material de l’escola a Itàlia en els trenta anys compresos entre 1990 i 2020. A partir de la creixent influència determinada per la reflexió historiogràfica internacional sobre els historiadors de l’educació italians, la contribució tractarà de descriure l’impuls proporcionat a aquesta tendència a principis de la dècada de 2000 pels treballs pioners sobre la història de la indústria editorial escolar, que van permetre observar per primera vegada els processos de producció i la complexa dinàmica comercial subjacent a la producció, circulació, adopció i ús de el llibre escolar a l’escola italiana. Aquests treballs van permetre determinar el paper fonamental de les principals editorials escolars italianes, inicialment en la comercialització de material didàctic i mobiliari escolar importats des de França i Alemanya i posteriorment en la seva producció directa a través de la progressiva emancipació de l’hegemonia estrangera i el naixement d’una indústria escolar nacional. En els primers vint anys de segle xxi, les investigacions s’han centrat més en com la producció a escala industrial de quaderns escolars, pissarres, mobiliari escolar i ajudes didàctiques per a l’ensenyament de les ciències i el seu ús sistemàtic a les escoles italianes van induir una homologació generalitzada dels mètodes d’ensenyament i processos d’aprenentatge.

Paraules clau: escola, cultura material, història de l’educació, història econòmica, historiografia.

Número

Secció

Tema monogràfic