Maig del 68 i la incidència en els discursos pedagògics pobres

Autors/ores

  • Albert Esteruelas Teixidó Universitat de Barcelona
  • Jordi Garcia Farrero Universitat de Barcelona

Paraules clau:

Maig del 68, pedagogies alternatives, pedagogia democràtica, pensament pedagògic.

Resum

En aquest article analitzem el que la revolta del Maig del 68 implica per als discursos pedagògics. En primer lloc, enunciem alguns dels antecedents de la revolta. En segon lloc, enumerem i descrivim algunes de les característiques que configuren el pensament pedagògic contraespectacular de la revolta francesa, un fet que sovint ha estat oblidat quan s’analitza aquesta agitació social. Dintre de les pedagogies del Maig francès, podem detectar la importància que adquirí la il·lusió i la capacitat de fer del que era ordinari quelcom extraordinari i que va constituir una experiència ques’endinsa en l’atzar i enalteix la incertesa. Els discursos pedagògics del Maig del 68 es caracteritzen per ser fragmentaris, adoptar la forma no dogmàtica i sovint contradictòria de l’aforisme i del diàleg, i ser una pedagogia democràtica, comunitària i vitalista, disposada a incrementar i optimitzar la vida quotidiana i lluitar contra l’alienació, és a dir, contra l’espectacle.

paraules clau: Maig del 68, pedagogies alternatives, pedagogia democràtica, pensament pedagògic.

Número

Secció

Tema monogràfic