Cuando Frankenstein encontró a Dorian Gray: dandysmo, post-identidad y sujetos virtuales Autores/as Isabel Clúa Ginés Universidad Autónoma de Barcelona Resumen The appearance and popularization of the internet has created new forms of writing, which compel us to think anew about identity and subjectivity. Webjournals or blogs are specially interesting because they are a massive phenomenon that use autobiographical writing in a peculiar way. These forms of writing stress a particular paradox of the genre: the coexistence between a purpose of private, confessional and spontaneous writing and a public image, carefully built, as a result of its writing. The technology is new, but, in fact, the paradox is old. This paper tries to explore this old paradox, our eternal condition of cyborgs, our use of technologies in order to construct a public, unique and recognizably identity. In oder to do so, I will try to show the virtual condition of any written individual –this issue has already been dealt with by autobiographical studies–, focusing on blogs, and especially on concrete example (Lord Whimsy’s Journal). I will pay attention to gender as a technology that constructs identity and, at the same time, is deconstructed by the autobiographical narratives analyzed. In short, I attempt to show that virtual and autobiographical discourse do not bring forth a new kind of subject but the permanence of an old phenomenon “clearly developed by dandyism, for instance”: the use of tehnologies to re-invent, re-formulate and re-construct us as multiple, hybrid and mixed subjects.” Descargas PDF (Català) Publicado 2010-07-15 Número Núm. 10 (2004): Cuerpos, géneros, tecnologías. Maria-Mercè Marçal Sección Dossier Licencia Los autores y las autoras conservan los derechos de autoría y otorgan a Lectora: revista de dones i textualitat el derecho exclusivo de difusión, durante un año desde la publicación en la revista, a partir del cual la obra estará disponible simultáneamente bajo una Licencia de Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada de Creative Commons que, si no se indica lo contrario, permite compartir la obra con terceros, siempre que estos reconozcan la autoría y la publicación inicial en esta revista. Los autores y autoras son libres de hacer acuerdos contractuales adicionales independientes para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (como la publicación en un repositorio institucional o en un libro), siempre que se reconozca la publicación inicial en esta revista, una vez transcurrido un año desde su aparición. Se alienta a los autores y autoras a publicar su obra en línea (en repositorios institucionales, temáticos o en su página web, por ejemplo) una vez pasado el período de difusión en exclusividad en la revista, con el objetivo de conseguir intercambios productivos y hacer que la obra obtenga más citas (véase The Effect of Open Access, en inglés).