La sonata BWV 1035 de Bach i l’empfindsamer Stil Autors/ores Jordi Rifé i Santaló Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Johann Sebastian Bach, BWV 1035, flauta travessera, sonata, darrer Barroc, estil galant, empfindsamer Stil Resum El present estudi versa sobre les característiques de l’empfindsamer Stil (‘estil sentimental’) en la sonata BWV 1035 de Johann Sebastian Bach. Primer, contextualitzo els diversos aspectes històrics que marcaren un punt d’inflexió en el pensament musical de Bach respecte a la seva obertura als nous estils. Després, destaco aquests estils en diverses obres de Bach i en les d’altres compositors de l’època tot contrastant-les. Segueixo, corroborant que Bach va més enllà de l’estil del darrer Barroc i que assumeix els nous models tot elaborant-los amb la mateixa intensitat que el contrapunt barroc. I, finalment, argumento amb tres aspectes la seva adscripció al nou estil en voga, l’empfindsamer Stil: 1) analitzo els aspectes musicals de l’empfindsamer Stil i de l’estil galant presents a la sonata; 2) comento l’estètica de la cort de Potsdam, lloc per al qual fou composta la sonata i on predominava el gust per l’estil galant i l’empfindsamer Stil, i 3) mostro tractadistes que aporten aspectes que es poden aplicar a la sonata de Bach. Concloc posant en relleu que Bach depassà el darrer Barroc, no essent aliè als estils de moda de la seva època. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (English) Publicat 2023-11-30 Número Vol. 16 (2023) Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Musicologia per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Musicologia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Revista Catalana de Musicologia, en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Musicologia de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Musicologia de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Musicologia en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Musicologia està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.