La sonata BWV 1035 de Bach i l’empfindsamer Stil

Autors/ores

  • Jordi Rifé i Santaló Universitat Autònoma de Barcelona

Paraules clau:

Johann Sebastian Bach, BWV 1035, flauta travessera, sonata, darrer Barroc, estil galant, empfindsamer Stil

Resum

El present estudi versa sobre les característiques de l’empfindsamer Stil (‘estil senti­mental’) en la sonata BWV 1035 de Johann Sebastian Bach. Primer, contextualitzo els di­versos aspectes històrics que marcaren un punt d’inflexió en el pensament musical de Bach respecte a la seva obertura als nous estils. Després, destaco aquests estils en diverses obres de Bach i en les d’altres compositors de l’època tot contrastant-les. Segueixo, corroborant que Bach va més enllà de l’estil del darrer Barroc i que assumeix els nous models tot elaborant-los amb la mateixa intensitat que el contrapunt barroc. I, finalment, argumento amb tres aspectes la seva adscripció al nou estil en voga, l’empfindsamer Stil: 1) analitzo els aspectes musicals de l’empfindsamer Stil i de l’estil galant presents a la sonata; 2) comento l’estètica de la cort de Potsdam, lloc per al qual fou composta la sonata i on predominava el gust per l’estil galant i l’empfindsamer Stil, i 3) mostro tractadistes que aporten aspectes que es poden aplicar a la sonata de Bach. Concloc posant en relleu que Bach depassà el darrer Barroc, no essent aliè als estils de moda de la seva època.

Descàrregues

Publicat

2023-11-30

Número

Secció

Articles