El seguici dionisíac com a reflex dels cors de les tragèdies tebanes de Sòfocles Autors/ores Andrea Sánchez i Bernet DOI: 10.2436/20.2501.01.118 Paraules clau: Dionysus, nymphs, tragic chorus, bacchic chorus, locus amoenus. Resum Sophocles’ tragedies on the Theban cycle evoke Dionysus’ choruses in three different occasions (Ant. 1115-1154, OT 209-215 and OC 668-693) that, despite the twenty years at least between the tragedies, share key features. This paper analyzes these passages, paying particular attention to the lexicon and the concepts related to the Dionysian cult, in order to clarify how certain aspects are highlighted in each case and how they are related to each play. The chorus’ songs depict Dionysus’ nocturnal dance with his retinue of nymphs in the middle of a wild nature, which contrasts with the distressing situation the god is invoked in. Each invocation serves a particular purpose in its play, but, at the same time, their coincidences point to the chorus’ intermediary role between the natural world governed by Dionysus and the theatrical context. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Número Núm. 39-40 (2023-2024) Secció Articles Llicència Aquesta obra és subjecta —llevat que s'indiqui el contrari en el text, en les fotografies o en altres il·lustracions— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, s'autoritza al públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.