La química como un sistema de prácticas. Una alternativa para su enseñanza Autores José Antonio Chamizo Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM, México Palavras-chave: Prácticas químicas, sustancias químicas, análisis, síntesis, entidades químicas. Resumo La química es un sistema de prácticas científicas y tecnológicas, experimentales, estabilizadas y enseñadas de la misma manera en la mayoría de los países. A lo largo de su historia las comunidades químicas, ferozmente realistas, fueron integrando entidades (átomos, iones, orbitales) que les permitían explicar pragmáticamente sus propias prácticas. Diferentes a las de la física, las prácticas de la química tienen su propio método: análisis y síntesis, muchas veces en una combinación dialéctica. Resultado de sus prácticas, las comunidades químicas cada día añaden al mundo más de 15.000 sustancias nuevas que constituyen una sobrenaturaleza. Biografia do Autor José Antonio Chamizo, Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM, México Doctor en química organometálica por la University of Sussex. Desde 1977 es profesor de la Facultad de Química y del Instituto de Investigaciones Filosóficas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Ha publicado más de 200 artículos, capítulos en libros y libros arbitrados, sobre química, educación, historia, filosofía y divulgación de las ciencias por los que ha recibido diferentes premios de instituciones nacionales e internacionales. Downloads PDF (Català) Edição n. 29 (2021) Seção Monografia: Filosofia de la química Licença La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.