Treballs de recerca sobre experiments en el seu context històric Autores Pere Grapí CEHIC-UAB Palavras-chave: Cultura material de la ciència, replicació històrica d’instruments, història experimental de la ciència, treball de recerca de batxillerat. Resumo Des de començament d’aquest segle ha augmentat l’interès per posar l’estudi de les pràctiques científiques històriques en el context de la cultura material de la ciència. Una conseqüència d’aquesta aproximació a la història de la ciència és haver estimulat la reproducció d’experiments i instruments del passat. Per altra part, aquest enfocament també ha tingut el seu paper a l’hora de centrar l’ús de la història de la ciència en l’ensenyament de les ciències. El lloc central que ha d’ocupar l’experimentació en l’aprenentatge de les ciències ha afavorit l’aparició de projectes basats en la replicació d’instruments i experiments històrics per a l’ensenyament de les ciències. Aquest article pretén presentar aquest enfocament tot explorant els seus avantatges i inconvenients en l’espai d’ensenyament-aprenentatge que faciliten els treballs de recerca de batxillerat a Catalunya. En aquest sentit, es presenta, a tall d’exemple, un treball de recerca sobre la replicació de la pila de Volta.paraules clau: Cultura material de la ciència, replicació històrica d’instruments, història experimental de la ciència, treball de recerca de batxillerat. Downloads PDF (Català) Edição n. 26 (2020) Seção Estratègies didàctiques Licença La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.