De cómo el átomo se convierte en "real" y complejo y adquiere una estructura Autores/as Jordi Solbes Resumen El artículo presenta la aparición de nuevas partículas que cuestionan la indivisibilidad del átomo y la introducción de modelos clásicos, que no pueden explicar ni la estabilidad de los átomos ni los espectros atómicos, lo que lleva a Bohr y Sommerfeld a proponer sus modelos atómicos precuánticos que no explican la intensidad y la anchura de las rayas espectrales ni la existencia de direcciones privilegiadas en los enlaces atómicos. Para explicar la estructura del átomo, hay que introducir el modelo cuántico. Esta presentación histórica puede contribuir a familiarizar al alumnado con la naturaleza de la ciencia. Descargas Text complet (Català) Publicado 2016-01-26 Número Núm. 19 (2014) Sección Monografia / Història i naturalesa de la química Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.