Prévoir l’évolution spontanée d’un système chimique : diagnostic, pistes et recommandations Autores/as Jean-Baptiste Rota Académie de Normandie DOI: 10.2436/20.2003.02.248 Palabras clave: équilibre chimique, conceptions, spontanéité, réaction chimique Resumen Les conceptions erronées des élèves sur la prévision de l’évolution spontanée d’un système chimique et sur l’état d’équilibre chimique sont nombreuses. Ces fausses conceptions sont tenaces et handicapent les élèves jusqu’à un niveau avancé des études supérieures. Il est important de les connaître de manière à adapter son enseignement pour éviter de les créer et/ou de les alimenter. Deux problèmes principaux apparaissent : une mauvaise représentation du comportement de la matière dans un système en évolution et une « fossilisation » de l’équilibre chimique (Rota, 2021a, 2021b). Biografía del autor/a Jean-Baptiste Rota, Académie de Normandie Docteur dans les Sciences de l’École Normale Supérieure de Lyon (2010). Professeur de chimie en Classes Préparatoires aux Grandes Écoles (2010-2023). Il est actuellement inspecteur d’académie et directeur académique adjoint des services de l’éducation nationale dans le département de la Seine-Maritime. Descargas PDF (Français) Publicado 2024-03-06 Número Núm. 32 (2023) Sección Aprenentatge de conceptes i models Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.