El Compromiso de enseñar química con criterios de sostenibilidad: la química verde Authors M. Luz González Arce Angel Valea Abstract Els beneficis que aporta la química a la societat són nombrosos, tot i així no té gaire acceptació popular. Lensenyament de la química orientada a criteris de sostenibilitat podria millorar la seva acceptació social i el seu interès. La química verda ha anat avançant en les àrees de recerca i desenvolupament. El seu punt clau és que sense utilitzar ni produir substàncies perilloses el risc és nul i no es necessari el tractament de residus. La major part dels processos de síntesi desenvolupats amb criteris de sostenibilitat són massa complexes per a lensenyament no universitari. Tanmateix, pot ser viable la introducció de conceptes assequibles mitjançant la presentació de casos. Downloads Text complet (Català) Published 2009-05-06 Issue No. 2 (2009) Section Química, educació ambiental... License The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Educació Química, authors accept the following terms:Authors assign to Societat Catalana de Química (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació Química.Authors answer to Societat Catalana de Química for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.Societat Catalana de Química declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.Educació Química is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.