Inquiring and modeling about biochemical reactions

Authors

  • Verónica Muñoz Campos Universidad de Málaga
  • Antonio Joaquín Franco Mariscal Universidad de Málaga
  • Ángel Blanco López Universidad de Málaga

Keywords:

Biochemical reactions, inquiry, modeling, scientific practices, secondary education.

Abstract

This paper shows some activities implemented with grade 10 students to study through scientific practices the chemical reactions involved in the preparation of homemade yogurt and in the tooth decay, in which the role of bacteria is essential. It is illustrated how to help students understand how these reactions occur, making drawings that explain the interaction between the reagents involved (modeling), and designing and carrying out the chemical reaction under different conditions (inquiry).

keywords: Biochemical reactions; inquiry; modeling; scientific practices; secondary education.

Author Biographies

Verónica Muñoz Campos, Universidad de Málaga

Ingeniera química por la Facultad de Ciencias de la Universidad de Málaga y doctoranda en didáctica de las ciencias experimentales de la Universidad de Málaga. Profesora de secundaria de la Junta de Andalucía, especialidad física y química. Sus intereses de investigación están centrados en el desarrollo de secuencias didácticas integrando prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2647-6560

Antonio Joaquín Franco Mariscal, Universidad de Málaga

Profesor titular de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Málaga. Investigador principal del Proyecto I+D+i PID2019-105765GA-I00 del Plan Nacional y miembro del Grupo de Investigación ENCIC (PAIDIHUM- 974). Sus intereses de investigación están centrados en el desarrollo del pensamiento crítico, prácticas científicas y gamificación en la enseñanzaaprendizaje de las ciencias.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8704-6065

Ángel Blanco López, Universidad de Málaga

Catedrático de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Málaga. Responsable del Grupo de Investigación sobre «Enseñanza de las Ciencias y Competencias» (ENCIC) (www.encic.uma.es). Sus intereses de investigación están centrados, actualmente, en el desarrollo de competencias en problemas de la vida diaria mediante prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3628-0801

Downloads

Issue

Section

Monografia: La reacció química