Inquiring and modeling about biochemical reactions Authors Verónica Muñoz Campos Universidad de Málaga Antonio Joaquín Franco Mariscal Universidad de Málaga Ángel Blanco López Universidad de Málaga Keywords: Biochemical reactions, inquiry, modeling, scientific practices, secondary education. Abstract This paper shows some activities implemented with grade 10 students to study through scientific practices the chemical reactions involved in the preparation of homemade yogurt and in the tooth decay, in which the role of bacteria is essential. It is illustrated how to help students understand how these reactions occur, making drawings that explain the interaction between the reagents involved (modeling), and designing and carrying out the chemical reaction under different conditions (inquiry).keywords: Biochemical reactions; inquiry; modeling; scientific practices; secondary education. Author Biographies Verónica Muñoz Campos, Universidad de Málaga Ingeniera química por la Facultad de Ciencias de la Universidad de Málaga y doctoranda en didáctica de las ciencias experimentales de la Universidad de Málaga. Profesora de secundaria de la Junta de Andalucía, especialidad física y química. Sus intereses de investigación están centrados en el desarrollo de secuencias didácticas integrando prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2647-6560 Antonio Joaquín Franco Mariscal, Universidad de Málaga Profesor titular de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Málaga. Investigador principal del Proyecto I+D+i PID2019-105765GA-I00 del Plan Nacional y miembro del Grupo de Investigación ENCIC (PAIDIHUM- 974). Sus intereses de investigación están centrados en el desarrollo del pensamiento crítico, prácticas científicas y gamificación en la enseñanzaaprendizaje de las ciencias.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8704-6065 Ángel Blanco López, Universidad de Málaga Catedrático de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Málaga. Responsable del Grupo de Investigación sobre «Enseñanza de las Ciencias y Competencias» (ENCIC) (www.encic.uma.es). Sus intereses de investigación están centrados, actualmente, en el desarrollo de competencias en problemas de la vida diaria mediante prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3628-0801 Downloads PDF (Català) Issue No. 27 (2020) Section Monografia: La reacció química License The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Educació Química, authors accept the following terms:Authors assign to Societat Catalana de Química (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació Química.Authors answer to Societat Catalana de Química for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.Societat Catalana de Química declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.Educació Química is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.