Analogies, simulations and thought experiments in order to construct the chemical change model Authors María del Mar Aragón-Méndez Universidad de Cádiz José María Oliva Universidad de Cádiz Keywords: Analogies, animations, chemical change model, thought experiments, simulations. Abstract A series of didactic resources addressed to the development of activities of modeling in science is proposed, giving examples of each one of them addressed to the study of chemical change. Specifically, several activities are presented using analogies, mental experiments, simulations and animations. All of them are inside a didactic sequence around that model, contextualized in the frame of chemical contamination, and more specifically, through the study of chemical combustion processes.keywords: Analogies; animations; chemical change model; thought experiments; simulations. Author Biographies María del Mar Aragón-Méndez, Universidad de Cádiz Licenciada en Ciencias Químicas y doctora en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Ejerce como profesora de secundaria de física y química en el IES Fernando Aguilar Quignon de Cádiz y como profesora asociada en el Departamento de Didáctica de la Universidad de Cádiz, con docencia en la formación inicial de profesores de ciencias. Sus líneas actuales de investigación se mueven en el ámbito de la modelización en ciencias y la naturaleza de la ciencia. Es editora de sección de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. José María Oliva, Universidad de Cádiz Licenciado en Ciencias Químicas con el grado de doctor, ejerce como catedrático de universidad de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Cádiz. Ha sido durante años profesor de educación secundaria, y hoy día dedica su docencia a la formación inicial de profesores de ciencias. Sus líneas actuales de investigación se mueven en el ámbito de la modelización en ciencias, la naturaleza de la ciencia y la formación del profesorado. Entre sus funciones destacan la de editor de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, y la de coeditor del Boletín de la AIA-CTS. Downloads PDF (Català) Issue No. 27 (2020) Section Monografia: La reacció química License The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Educació Química, authors accept the following terms:Authors assign to Societat Catalana de Química (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació Química.Authors answer to Societat Catalana de Química for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.Societat Catalana de Química declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.Educació Química is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.