Dels "aires" als "gasos". Una aproximació històrica al procés de conceptualització de l'estat gasós Autors/ores Pere Grapí i Vilumara Resum El 1773, Lavoisier va escriure en el seu diari de laboratori que es disposava a «ocasionar una revolució en la física i la química» reexaminant tot allò que s'havia fet i dit sobre l'aire que es desprenia i es fixava en els cossos. Efectivament, la reconstrucció de la química que va propugnar Lavoisier va proporcionar, entre altres coses, una comprensió de l'estat gasós, fins a aleshores indiferenciat dels estats sòlid i líquid. Aquest article presenta una exploració històrica del procés que va conduir al reconeixement d'un tercer estat de la matèria a final del segle XVIII. Descàrregues Text complet Publicat 2012-10-10 Número Núm. 11 (2012) Secció Història i naturalesa de la química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.