Disseny d’activitats pràctiques per a la comprensió d’idees clau de l’equilibri químic Autors/ores Juan Quílez Pardo Grupo Especializado de Didáctica e Historia de la Física y la Química, Reales Sociedades Españolas de Química y Física DOI: https://doi.org/10.2436/20.2003.02.252 Paraules clau: equilibri químic, reversibilitat, reacció incompleta, equilibri dinàmic Resum La comprensió del concepte equilibri químic requereix que els estudiants de química revisin les idees que prèviament han desenvolupat al voltant de les reaccions químiques. A més a més, el professorat ha d’intentar que l’alumnat no generi alguns errors conceptuals que es manifesten molt persistents i que, per tant, actuen com a barreres d’aprenentatge. Un estudi històric del procés de construcció de les idees clau que conformaren aquests conceptes pot ajudar en el disseny d’activitats de laboratori per al seu l’ensenyament. Aquesta tasca s’exemplifica amb la proposta de diverses activitats experimentals on es treballen les idees de ‘reacció incompleta’ i ‘reversibilitat’. Finalment, es presenta una simulació per ajudar els estudiants en l’explicació dinàmica molecular d’aquest tipus de reaccions. Biografia de l'autor/a Juan Quílez Pardo, Grupo Especializado de Didáctica e Historia de la Física y la Química, Reales Sociedades Españolas de Química y Física Doctor en Ciències Químiques. Ha estat catedràtic de Física i Química, assessor en centres de formació permanent, professor de formació inicial del professorat a les universitats de València i Jaume I i director d’institut. Les seves línies principals de recerca educativa són el llenguatge de la química, l’estudi històric i didàctic de l’equilibri químic i l’anàlisi crítica de l’enfocament STEM integrat. Ha publicat llibres de Física i Química de batxillerat. Publicat 2024-03-06 Número Núm. 32 (2023) Secció Treball experimental Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.