Imatges fotogràfiques i cultura escolar en el franquisme: una exploració de l'arxiu etnogràfic = Photographs and school culture in francoism: an exploration of the ethnographical archive Autors/ores Maria del Mar Del Pozo Andrés Teresa Rabazas Romero Resum En aquest article s'exploren les possibilitats que ofereixen les fotografies com a font per estudiar la cultura escolar. Per això s'estudia un arxiu visual de caràcter etnogràfic, que és el Fons documental Anselmo Romero Marín, que es troba al Museo de Historia de la Educación «Manuel Bartolomé Cossío» de la Universitat Complutense de Madrid. S'hi conserven 891 treballs monogràfics, realitzats pels estudiants de Pedagogia entre 1950 i 1968, que descriuen una realitat educativa i la valoren críticament i que han de ser considerats com a experiències pioneres d'investigació etnogràfica. La majoria d'aquestes memòries inclouen imatges, de les quals s'han seleccionat 138 «fotografies de classe», entenent com a tals aquelles que representen l'interior d'una aula, amb docents i alumnes aparentment embrancats en una activitat instructiva. Amb aquestes imatges s'ha assajat un doble enfocament, «narratiu» i «comunicatiu », per estudiar alguns aspectes de la cultura escolar en el franquisme, interpretats a través dels conceptes de «visualització» i «visibilitat». Tant alguns aspectes de la cultura material de l'escola com determinades pràctiques escolars que giren entorn de la lliçó s'analitzen en un intent de dotar de «visibilitat» aquesta «caixa negra» amb la qual es pot identificar l'interior de l'aula. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2010-07-05 Número Núm. 15 (2010): gener-juny Secció Fotografia i història de l'educació Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.