Els Orígens del pensament educatiu de la Segona República = The origins of the educational philosophy of the second Republic Autors/ores Eugenio Manuel Otero Urtaza Resum El projecte educatiu de la Segona República té una llarga gestació que arrenca amb la creació de la Institución Libre de Enseñanza (ILE), fundada el 1876 per Francisco Giner de los Ríos, després de la restauració monàrquica. La ILE s'incorpora, en un sentit ampli, en el moviment frobelià que en aquells moments impregnava el pensament de la majoria dels pedagogs laics europeus. El deixeble més important de Giner, Manuel B. Cossío, va prendre contacte directe amb aquests corrents de pensament el 1880, en el Congrés Internacional d'Ensenyament de Brussel·les, en què va poder valorar l'impacte que produïen en diversos països europeus les noves idees pedagògiques, especialment a França i Bèlgica. L'assistència de diversos professors de la ILE als congressos europeus que es dugueren a terme entre 1880 i 1889 els implica en un moviment que els serviria per reflexionar sobre les innovacions educatives que desitjaven dur endavant i per començar a assajar-les i establir relacions amb alguns dels seus protagonistes, entre els quals destaquem en aquest article Ferdinand Buisson i James Guillaume. Així mateix, el desenvolupament de la idea d'escola «única» com a resum d'un ideal educatiu civil compartit i allunyat dels dogmes es difongué aviat per Espanya gràcies als esforços d'un altre educador, Lorenzo Luzuriaga, ben connectat amb l'escola nova, que el 1918 va aconseguir que els socialistes assumissin aquesta idea en el seu programa d'instrucció pública. A partir de 1911, un conjunt significatiu de mestres van començar a viatjar per Europa i a difondre un model d'educació en llibertat, actiu i laic, que van intentar desenvolupar plenament en la Segona República. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2008-10-27 Número Núm. 11 (2008): gener-juny Secció L'educació en la Segona República Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.