L'Educació física en el tombant del segle XIX Autors/ores Juan Andrés Cambeiro Resum A partir de l'aparició formal de l'educació física en els plans d'estudis de secundària en el curs 1893-1894, aquesta ha tingut una implantació irregular i accidentada. La revisió dels plans d'estudis de finals del segle XIX ens presenta una situació titubejant, en paral·lel amb la situació sociopolítica: decadent, controvertida i amb una evident manca de recursos. En aquesta època es creen les bases d'una educació física precària, amb presència i importància vacil·lants en els diferents plans d'estudis, definida com a especial, igual que els seus professors. Això pel que fa als ensenyaments secundaris, ja que en la formació de mestres no apareix fins al pla de 1898, amb una clara tendència higiènica i militar, i ni tan sols arriba als centres de primària. En aquest article s'estudia la presència i la significació de l'educació física, des del seu naixement fins al tombant del segle XIX, mitjançant l'anàlisi del tractament que se'n va fer en els plans d'estudis i en les normes que la regularen: organització de la matèria, continguts i plantejaments pedagògics i altres aspectes derivats d'una discutida i canviant política educativa que tants anys va trigar a equiparar-se a les tendències pedagògiques més avançades. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues Text complet Publicat 2005-10-27 Número Núm. 7: 2004 Secció Joventut, esport i cultura física ... Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.