La gestión del cambio en la formación de los profesionales de los servicios socioeducativos: desde el tardofranquismo al final de la transición democrática valenciana (1969-1986) Autors/ores Javier Bascuñán Cortés Universitat de València DOI: 10.2436/20.3009.01.315 Paraules clau: universitats laborals, capacitació agrícola, cooperativisme, gabinets sociopsicopedagògics, voluntariat, reforma institucional, professions socioeducatives Resum En aquest article es descriuen i analitzen les transformacions d’algunes de les velles institucions franquistes de formació professional, les alternatives que en van sorgir i les novetats en les polítiques de formació dels treballadors dels serveis socioeducatius promogudes des del tardofranquisme fins al final de la transició democràtica valenciana.Els canvis en la gestió de les noves institucions democràtiques i l’impuls de noves formes de gestió als antics centres benèfics assistencials (psiquiàtrics, asils, preventoris, etc.) van fer necessària la creació de nous perfils professionals en l’àmbit dels serveis socioeducatius, culturals i a la comunitat.La transició política del franquisme a la democràcia va anar acompanyada d’altres transicions com la dels grans centres benèfics assistencials a les petites llars tutelades i al treball de desenvolupament comunitari. Aquests trànsits no sempre van estar exempts de problemes, ni totes les experiències promogudes van aconseguir consolidar-se. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2024-10-01 Número Núm. 44 (2024): juliol-desembre: Història de l'educació social en la segona meitat del segle XX: polítiques, institucions, entitats i educadors Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.