Convocatòria pública oberta del monogràfic "Presència pública i compromís social de la Història de l'Educació. Passat, present i futur" (núm. 45, gener - juny de 2025)

2024-09-17

S'obre a convocatòria pública per a la presentació d'articles en relació amb el monogràfic previst per al primer semestre de 2025 de la revista Educació i Història. Revista d'història de l'educació que edita la Societat d'Història de l'Educació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que durà per títol "Presència pública i compromís social de la Història de l'Educació. Passat, present i futur".

Aquelles persones interessades a enviar algun article original i inèdit per a què s'iniciï el procés d'avaluació per parells de cecs han de fer-ho abans de l'1 d'octubre de 2024 mitjançant la plataforma digital de la revista (per a registrar-se com usuari/ària, entreu aquí).

Monogràfic: "Presència pública i compromís social de la Història de l'Educació. Passat, present i futur".

Coordinació: Francisca Comas Rubí (Universitat de les Illes Balears) i María del Mar del Pozo Andrés (Universidad de Alcalá).

Presentació: Als anys setanta del segle XX, la influència de l'anomenada nova història en la història de l'educació conduí a una nova concepció de la disciplina. Aquesta nova història implicava l'estudi de les societats en què es desenvolupava l'educació en el passat i, sobretot, el plantejament de qüestions per entendre què passava en el present. El compromís social de l'historiador de l'educació era inseparable d'aquesta nova manera de concebre la disciplina. A Espanya, aquesta influència, a més, va coincidir amb el final de la dictadura franquista, per la qual cosa aquest compromís també va ser, en molts casos, polític. Els historiadors de l'educació van treballar aleshores, tant a nivell docent com investigador, per donar resposta als problemes i sensibilitats de la societat del moment. El seu compromís social va possibilitar la difusió entre el gran públic, i no només dins del col·lectiu acadèmic, de nous coneixements i noves formes d'interpretar el passat de l'educació. Això va repercutir en una presència pública més gran de la història de l'educació. Amb els anys, però, sembla que factors sociopolítics i acadèmics han anat provocant un distanciament d'aquest compromís social inicial dels historiadors de l'educació, fins al punt de fer-nos tornar a plantejar, en ple segle XXI, la qüestió de per a qui fem història de l'educació i per què. En aquestes dues últimes dècades, l'interès per reivindicar novament aquest compromís, per acostar el coneixement historicoeducatiu al gran públic i per connectar novament amb la societat, ha propiciat l'exploració de nombrosos “girs” historiogràfics i ha despertat l'interès en la història pública, en un intent de recuperar tant l'interès del públic o els públics com el veritable sentit del nostre treball com a docents i investigadors en història de l'educació. La presència pública i el compromís de la història de l'educació amb la societat, observada des del passat, qüestionada en el present o projectada en el futur, és el tema que dona peu a aquest número monogràfic.

Termini de presentació d’originals: 1 d'octubre de 2024.