La pintura gòtica als països de parla catalana entre els segles XIV i XV Autores/as Rosa Alcoy Universitat de Barcelona Resumen La pintura gòtica als països de parla catalana va evolucionar sobre el dens teixit deixat per l’art del segle xiii, que havia anat fonent les seves herències bizantines. Arribats al 1300, la superació del model bizantí és un fet, el mural continua essent la tècnica primordial i la pintura sobre taula i la miniatura comencen a guanyar terreny. Sobre la magnífica base dels temps de Jaume II, el segon quart del segle xiv esdevé una època daurada per al gòtic català i un període de fonamentació de la tradició pictòrica posterior. El taller de FerrerBassa, coneixedor de la cultura de Giotto i dels seus companys toscans, rep els encàrrecs de la cort, mentre que al regne de Mallorca l’art conreat a Pisa i Siena és interpretat per diversos tallers de gran interès. El perfil italianitzant de la pintura es manté després de la Pesta Negra (1348), per més que pintors com Destorrents, els germans Serra, Valldebr iga o Llorenç Saragossa se’n replantegin nombrosos aspectes. Ja dins les darreres dècades del segle xiv creixen les expectatives dels tallers locals i es multipliquen els centres quepoden generar una pintura de qualitat. Barcelona, amb Lluís Borrassà, Guerau Gener, Joan Mates o Jaume Cabrera, continuarà destacant, però perdrà l’hegemonia, mentre que València congrega una sèrie indiscutible de primeres figures: Pere Nicolau, Gherardo Starnina, Marçal de Sax, els Gonçal Peris, Miquel Alcanyís o Jaume Mateu, que donen rellevància al gòtic internacional, sostingut també per les escoles i tallers de Castelló, Morella, Tortosa, Tarragona, Lleida, Girona, Perpinyà o Mallorca. A partir de les darreres i més significatives aportacions al tema, aquest article revisa la pintura més notòria d’un període molt creatiu, que ens durà del 1300 a les primeres dècades del segle xv. Biografía del autor/a Rosa Alcoy, Universitat de Barcelona Rosa Alcoy és catedràtica d’Història de l’Art a la Universitat de Barcelona, directora del Grup EMAC. Romànic i Gòtic des del 1997 i investigadora principal de diversos projectes d’I+D. Ha estat cap d’estudis de l’ensenyament d’Història de l’Art (2008-2012) i actualment és membre de les comissions de Doctorat i del Màster d’estudis avançats en Història de l’Art del mateix departament. Directora de la revista Matèria. Revista d’Art del 2003 al 2009 i novament des del 2012, ha format part de l’equip de redacció i ha col·laborat en nombroses revistes i publicacions científiques. Ha estat coordinadora d’unes Accions Integrades Espanya-Itàlia (2010-2011) i del projecte Xarxes docents per a l’art medieval a Catalunya (MQD 2006-2008). Premi extraordinari de doctorat (1989) i becària (FPI), va treballar al Museu Nacional d’Art de Catalunya del 1991 al 1993. És especialista en pintura medieval. En aquest terreny ha comissariat exposicions i ha publicat llibres com Pintures del gòtic a Lleida (1990), Joan Mates, pintor del gòtic internacional (1997), El retaule de Santa Anna de la capella del castell reial de Mallorca i els seus mestres (2000), Sant Jordi i la Princesa (2004), i ha coordinat el volum Pintura I. Dels inicis a l’italianisme (2005) de la col·lecció «L’Art Gòtic a Catalunya». És coautora del llibre d’estudis publicat per M. Moleiro sobre el Saltiri anglocatalà de París (2006). Ha curat l’edició, entre d’altres publicacions, d’El Trecento en obres (2009), Contextos 1200 i 1400 (2012) i Art Fugitiu (2014) i ha col·laborat amb el projecte i els darrers volums del Corpus Virtrearum Medii Aevi de Catalunya (IEC). Descargas PDF (English) Número Núm. 8 (2015): Catalan Historical Review Sección Catalan Version Licencia Submission of a manuscript to Catalan Historical Review implies: that the work described has not been published before, including publication on the World Wide Web (except in the form of an Abstract or as part of a published lecture, review, or thesis); that it is not under consideration for publication elsewhere; that all coauthors have agreed to its publication. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material and will act on behalf of any and all co-authors regarding the editorial review and publication processes.If an article is accepted for publication in Catalan Historical Review, the authors (or other copyright holder) must transfer to the journal the copyright, which covers the right —not exclusive— to reproduce and distribute the article including reprints, translations, photographic reproductions microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. Nevertheless, all articles in Catalan Historical Review will be available on the internet to any reader at no cost. The journal allows users to freely download, copy, print, distribute, search, and link to the full text of any article, provided the authorship and source of the published article is cited. The copyright owner’s consent does not include copying for new works, or resale.In these cases, the specific written permission of Catalan Historical Review must first be obtained.Authors are requested to create a link to the published article on the journal’s website. The link must be accompanied by the following text: ‘‘The original publication is available on LINK at http://revistes.iec.cat/chr/. Please use the appropriate URL for the article in LINK. Articles disseminated via LINK are indexed, abstracted, and referenced by many abstracting and information services, bibliographic networks, subscription agencies, library networks, and consortia. ISSN: 2013-4088 (electronic edition); 2013-407X (print edition)