La pintura mural romànica de Catalunya, avui Authors Montserrat Pagès Museu Nacional d’Art de Catalunya Abstract La pintura mural romànica de Catalunya, que se salvà de l’espoli i la dispersió el 1919, quan la Junta de Museus de Barcelona endegà una magna campanya de compra, arrencament i trasllat al museu, és un patrimoni únic de valor universal, de gran qualitat i extensió. Tot i que no ens ha pervingut la de les catedrals romàniques, ni la de les grans abadies com Ripoll, el que es conserva és molt notable,tant estilísticament com des del punt de vista de la iconografia, inspirada sobretot en la de la Roma paleocristiana i de la reforma gregoriana, però amb altres aportacions del món bizantí, del món llombard i del món germànic, traduïdes en programes d’imatges molt originals. A les obres emblemàtiques conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), com l’absis de Sant Climent de Taüll, capolavoro de la pintura romànica europea, o el de Sant Pere de la Seu d’Urgell i el de Santa Maria d’Àneu, de notabilíssima qualitat tots dos, les pintures de Sant Joan de Boí, una part de les de Sant Quirze de Pedret i d’altres, s’hi han de sumar les del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, les del Museu Episcopal de Vic, les del Museu d’Art de Girona i les del Museu Diocesà d’Urgell i, a més, nombrosos murals i testimonis pictòrics conservats in situ, molts dels quals descoberts en la restauració de monuments efectuada als darrers anys. D’aquestes troballes, sobresurten les pintures de Sant Vicenç d’Estamariu i, també, noves imatges als arcs triomfals deSant Climent de Taüll, amb les quals es pot completar millor la lectura del seu programa iconogràfic. En aquest article es recull el més important d’aquest patrimoni mural pictòric, així com les darreres aportacions de la crítica i la bibliografia més recent. Downloads PDF Issue No. 6 (2013): Catalan Historical Review Section Catalan Version License Submission of a manuscript to Catalan Historical Review implies: that the work described has not been published before, including publication on the World Wide Web (except in the form of an Abstract or as part of a published lecture, review, or thesis); that it is not under consideration for publication elsewhere; that all coauthors have agreed to its publication. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material and will act on behalf of any and all co-authors regarding the editorial review and publication processes.If an article is accepted for publication in Catalan Historical Review, the authors (or other copyright holder) must transfer to the journal the copyright, which covers the right —not exclusive— to reproduce and distribute the article including reprints, translations, photographic reproductions microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. Nevertheless, all articles in Catalan Historical Review will be available on the internet to any reader at no cost. The journal allows users to freely download, copy, print, distribute, search, and link to the full text of any article, provided the authorship and source of the published article is cited. The copyright owner’s consent does not include copying for new works, or resale.In these cases, the specific written permission of Catalan Historical Review must first be obtained.Authors are requested to create a link to the published article on the journal’s website. The link must be accompanied by the following text: ‘‘The original publication is available on LINK at http://revistes.iec.cat/chr/. Please use the appropriate URL for the article in LINK. Articles disseminated via LINK are indexed, abstracted, and referenced by many abstracting and information services, bibliographic networks, subscription agencies, library networks, and consortia. ISSN: 2013-4088 (electronic edition); 2013-407X (print edition)