Las Bebidas autocalentables y autoenfriables como recursos para un aprendizaje activo Autors/ores Maria Luisa Prolongo Gabriel Pinto Resum Es presenten dues activitats adequades per a diferents nivells educatius. La primera és una proposta d'aprenentatge basada en la indagació sobre l'escalfament de begudes comercials autoescalfables, que es produeix per la reacció d'hidratació de l'òxid de calci. La segona és un exemple d'aprenentatge basat en problemes (ABP) en el qual una beguda es refreda gràcies a la calor absorbida en el procés de dissolució del nitrat d'amoni en aigua. Són metodologies actives que afavoreixen l'aprenentatge de conceptes fisicoquímics i l'adquisició de competències transversals. També es tracten aspectes de relacions ciència tecnologia societat medi ambient, així com una formació en la «química del consumidor». Descàrregues Text complet Publicat 2011-01-24 Número Núm. 7 (2010) Secció Innovació a l'aula Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.