Convocatòria pública oberta del monogràfic “Els museus, la innovació i la formació històrica educativa del professorat” (núm. 39, gener-juny de 2022)

2020-11-12

S'obre a convocatòria pública per a la presentació d'articles el monogràfic previst per al primer semestre de 2021 de la revista Educació i Història. Revista d'història de l'educació que edita la Societat d'Història de l'Educació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que tractarà sobre “Els museus, la innovació i la formació històrica educativa del professorat”.

Aquelles persones interessades a enviar algun article original i inèdit per a què s'iniciï el procés d'avaluació per parells de cecs han de fer-ho abans de l'1 de març de 2021 a la direcció de la revista, especificant que s'envia per a ser valorat per a l'esmentat número monogràfic, a l’adreça de correu electrònic: bernat.sureda@uib.es

Monogràfic: “Els museus, la innovació i la formació històrica educativa del professorat”

Coordinació: Giordana Merlo (Università degli Studi di Padova) i Sara González (Universitat de les Illes Balears)

Presentació: La renovació historiogràfica que va començar en l’última dècada del segle passat ha suposat, pel que fa als estudis històrics educatius, un desplaçament de l’atenció exclusiva dels investigadors de fonts documentals de caràcter administratiu i/o polític, o de discursos teòrics de la pedagogia contemporània, cap a una altra tipologia de fonts molt més directes i palpables. Per a la història de l’educació i, en particular, per la història de l’escola, les fonts materials (objectes, mobles, llibres, quaderns, material didàctic, jocs i joguines, etc.) adquireixen especial importància pel fet de constituir un patrimoni cultural relacionat amb la vida quotidiana educativa que es desenvolupa i especifica en una pluralitat de contextos socials, econòmics, polítics i territorials en constant diàleg amb el marc institucional i nacional. Molts d’aquests materials han promogut la creació o reorganització de museus d'història destinats a ser llocs dissenyats per a recopilar fonts, testimonis de la veritat, capaços d’explicar una història educativa entesa com un equivalent col·lectiu d'una memòria comuna. Si el museu de l'educació i/o l’escola actua com a catalitzador d’un discurs sobre la consciència d’identitat d’una comunitat, d’una nació, el museu ha de convertir-se en el "protagonista" d’una innovació educativa i pedagògica del món de l’ensenyament en el seu conjunt. El monogràfic pretén recopilar una sèrie d’articles el fil conductor dels quals sigui el museu com a instrument d'innovació pedagògica i formació històrica educativa del món de l’ensenyament, de cada ordre i grau, obert a testimonis i experiències de la pràctica escolar actual. En tot moment, sota la concepció que aquest tipus d’entitats museístiques poden col·laborar de forma notable en la formació de mestres, promovent el coneixement històric. Amb l’abandonament del pla d’aprenentatge passiu i mnemònic, els museus són capaços de moure’s en l’horitzó de les estructures narratives de significat i poden ajudar a activar processos autònoms de comprensió del passat, fundant la història i la consciència cívica d'una comunitat.

Termini de presentació d’originals: 1 de març de 2021.