Cap a l'ordre simbòlic femení: La passió segons Renée Vivien Autors/ores Lluïsa Julià Associació d'Escriptors en Llengua Catalana Resum This article is an interpretation of the novel which Maria-Mercè Marçal published in 1994. It highlights the main elements of the feminine symbolic space constructed out of her own sexuality and declared as different from the masculine one, taking the mythical, symbolical and real character of Renée Vivien as a starting point. Around this figment of imagination the feminine past is brought to mind and a possible future is worked out, a historical and literary universe which allows us to talk about women –with a particular emphasis placed on the woman artist– from a complete perspective. Some referents which stand out in the novel out of her own imaginary, reproduced and created by the author, are described. In this respect, the writer’s intellectual, poetic and ironic response in the cultural debate which women’s creativity continues to assume is stressed, and a few keys to the question are given. Descàrregues PDF Publicat 2010-07-08 Número Núm. 10 (2004): Cuerpos, géneros, tecnologías. Maria-Mercè Marçal Secció Dossier 2 Llicència Els autors i les autores conserven els drets d’autoria i atorguen a Lectora: revista de dones i textualitat el dret exclusiu de difusió, durant un any des de la publicació a la revista, a partir del qual l’obra serà disponible simultàniament sota una Llicència de Reconeixement-NoComercial- SenseObraDerivada de Creative Commons que, si no si indica el contari, permet compartir l’obra amb tercers, sempre que aquests en reconeguin l’autoria i la publicació inicial en aquesta revista. Els autors i autores són lliures de fer acords contractualsaddicionals independents per a la distribució no exclusiva de la versió de l’obra publicada a la revista (com ara la publicació en un repositori institucional o en un llibre), sempre que se’n reconegui la publicació inicial en aquesta revista, un cop transcorregut un any des de la seva aparició. S’encoratja els autors i autores a reproduir la seva obra en línia (en repositoris institucionals, temàtics o a la seva pàgina web, per exemple) passat el període de difusió en exclusivitat a la revista, amb l’objectiu d’aconseguir intercanvis productius i fer que l’obra obtingui més citacions (vegeu The Effect of Open Access, en anglès).