Ensenyar química: una aproximació històrica i filosòfica

Autors/ores

  • Mercè Izquierdo Aymerich Universitat Autònoma de Barcelona

Paraules clau:

Fonamentació en la història, significat de les paraules, pràctica teòrica.

Resum

La química busca respostes a les preguntes que plantegen els canvis químics en la constitució interna de la matèria, però no ho fa com un cirurgià amb el seu bisturí: furgant en l’interior dels materials no trobarà res. És la filosofia la que li obrirà els ulls; és la pràctica la que va establint les ulleres que comparteixen les comunitats científiques. I el llenguatge crearà les entitats que veuen els científics amb aquests ulls filosòfics i amb aquestes ulleres pràctiques. En aquest article es proposa començar a ensenyar química a partir de canvis químics propers als alumnes. La història i la filosofia de la química ens ajuden a recuperar el significat de les respostes teòriques.

Biografia de l'autor/a

Mercè Izquierdo Aymerich, Universitat Autònoma de Barcelona

És doctora en química, catedràtica de didàctica de les ciències a la UAB. Ha estat professora de química
a secundària i de didàctica de les ciències, de química i d’història de la química a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La seva investigació es dedica al llenguatge i la història de la química. Forma part del grup investigació LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) del qual va ser la primera directora. Ha format part del CEHIC (Centre d’Estudis d’Història de les Ciències). Ha estat presidenta del col·legi professional de professors, responsable de formació de professorat al Departament d’Ensenyament (Generalitat de Catalunya) i vicerectora a la UAB.

Descàrregues

Número

Secció

Monografia: Filosofia de la química