Els Jocs Florals en la literatura catalana contemporània Autors/ores Josep M. Domingo Universitat de Lleida Resum El 1859, el mateix estímul que impulsa l’ambició del pla de l’Eixample barceloní de l’urbanista Cerdà serveix per a la «restauració» dels Jocs Florals de Barcelona, un seu complement simbòlic que, ben calculadament, feia memòria dels poderosos arguments de legitimitat històrica que els catalans de mitjan segle xix podien esgrimir per als seus afanys presents. Sota l’autoritat del gothic revival romàntic, els Jocs eren, de fet, en el punt de 1859, un capítol estel·lar i sumptuós de l’operació anomenada «renaixença» pels seus mateixos protagonistes, la diversa operació comunicativa amb què les elits del moment proposaven de projectar-se i d’imposar-se en el pla simbòlic. A partir d’aleshores, el Jocs Florals, més enllà del certamen literari que són en primera instància, polaritzaren la intensa activitat simbòlica, monumentalitzadora i cívica que acabarà configurant el codi compartit de la cultura del catalanisme. Alhora, en vindicar el valor simbòlic i patrimonial de la llengua catalana, obriren un espai per als usos literaris cultes que, successivament eixamplat, fou el germen del sistema literari català contemporani. Això amb independència que la norma literària que els Jocs promovien entrés aviat en crisi i que, per tant, poguessin ser severament desautoritzats. Es van mantenir indemnes, però, com a plataforma cívica i com a instrument d’agitació i propaganda, com ho prova la seva profusa rèplica arreu del territori catalanoparlant i la seva infiltració en els usos festius populars. O també, ja en el segle xx, prohibits pel règim del general Franco, la seva militant itinerància per Europa i Amèrica. Descàrregues PDF (English) Número Núm. 6 (2013): Catalan Historical Review Secció Catalan Version Llicència Submission of a manuscript to Catalan Historical Review implies: that the work described has not been published before, including publication on the World Wide Web (except in the form of an Abstract or as part of a published lecture, review, or thesis); that it is not under consideration for publication elsewhere; that all coauthors have agreed to its publication. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material and will act on behalf of any and all co-authors regarding the editorial review and publication processes.If an article is accepted for publication in Catalan Historical Review, the authors (or other copyright holder) must transfer to the journal the copyright, which covers the right —not exclusive— to reproduce and distribute the article including reprints, translations, photographic reproductions microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. Nevertheless, all articles in Catalan Historical Review will be available on the internet to any reader at no cost. The journal allows users to freely download, copy, print, distribute, search, and link to the full text of any article, provided the authorship and source of the published article is cited. The copyright owner’s consent does not include copying for new works, or resale.In these cases, the specific written permission of Catalan Historical Review must first be obtained.Authors are requested to create a link to the published article on the journal’s website. The link must be accompanied by the following text: ‘‘The original publication is available on LINK at http://revistes.iec.cat/chr/. Please use the appropriate URL for the article in LINK. Articles disseminated via LINK are indexed, abstracted, and referenced by many abstracting and information services, bibliographic networks, subscription agencies, library networks, and consortia. ISSN: 2013-4088 (electronic edition); 2013-407X (print edition)