Representacions visuals en ciència. Més que il·lustracions, imatges carregades de significat. Autors/ores Alfons Zarzoso Josep Simon Resum Images, like words, explain science. They have been decisive and continue to play a major role in scientific practice and in producing new knowledge. But who produces and how are produced these images? Who sees them and who is capable of reading them? Visual representations, like texts, allow the construction and communication of scientific concepts. Their omnipresence in the daily tasks of science does not guarantee however an understanding of their key role. They have often had a secondary status, limited to a decorative function, or are ignored as scientific, historical and philosophical sources. There is indeed an academic bias shaped by textual culture, and the circumscription of knowledge and awareness of the visual world to the strictly demarcated domain of art. The celebration this year of a new edition, the sixth, of the European School Spring of Mahon has addressed this problem and opportunity. In his 10 years of existence, the School, a unique initiative at the confluence of history and the popularization of science, has addressed a number of issues combining outreach, education and research in a unique biennial event in international context. This year, we proposed to reap the benefits of the previous editions of the School that had considered visual representations in science just as another kind of knowledge, along with the oral or written. The wealth of approaches around the image in science, produced in recent years within different academic disciplines has enabled us in this School to develop an interdisciplinary area space aimed at clarifying the complexity of the visual cultures that participate in the forms of scientific knowledge. As a forum open to all, this edition has consolidated the international dimension of the School, with lecturers and students both from Europe and the Americas. It has also strengthened the teaching nature of the proposal, with the inclusion of different types of communication and classroom and online discussion <http://schct.iec.cat/school_11/spring11_index.htm>, producing results such as this dossier, and also a special issue for the journal Endeavour. Descàrregues PDF Publicat 2012-06-26 Número Vol. 4 (2011) Secció Dossier Escola de Primavera Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica (filial de l'Institut d'Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica.Els autors responen davant la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l'obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica està exempta de tota responsabilitat derivada de l'eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari en el text o en el material gràfic- a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s'autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.