Stephane Drzewiecki, concepteur de sous-marins au service des marines russe et française (1877-1900) Autors/ores Claudine Fontanon École des hautes etudes en sciences socials. Centre Alexabdre Koyre, Paris Paraules clau: inventeur, génie maritime, sous marin, aviation Resum Cet article concerne les travaux de génie maritime de Stefan Drzewiecki (1844-1938), issu d’une riche famille polonaise européanisée et diplômé de l’Ecole centrale des arts et manufactures de Paris. Concepteur en 1877 d’un prototype de sous-marin à pédale appelé « Podascaphe », l’ingénieur civil ne cessera d’apporter des améliorations à son concept en terme de propulsion d’armement, de manoeuvrabilité, de vitesse et d’autonomie. S’il obtient la construction en série de ses premiers prototypes pour la marine russe, le désintérêt croissant des autorités russes au début des années 1890 l’amène à s’installer à Paris. En 1896, il participe au concours lancé par leministère de la Marine pour un submersible aux caractéristiques bien définies. Le prix qu’il reçoit lui assure une aisance suffisante pour continuer à se consacrer à son activité inventive. Il s’intéresse dès lors à l’aviation naissante et en particulier à la propulsion des aéroplanes et conçoit une théorie des hélices propulsives aériennes .Ces nouvelles recherches le rapprochent de Gustave Eiffel devenu aérodynamicien avec lequel il collabore au Laboratoire aérodynamique d’Auteuil jusqu’en 1920. L’ingénieur polonais disparaît en 1938 au terme d’une longue carrière entièrement consacrée à l’invention dans le domaine du génie maritime et de l’aviation. Descàrregues PDF Publicat 2011-05-20 Número Nova època, vol. 3 (2) : 2010 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica (filial de l'Institut d'Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica.Els autors responen davant la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l'obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica està exempta de tota responsabilitat derivada de l'eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari en el text o en el material gràfic- a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s'autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.