Análisis del espacio escolar para la enseñanza de las ciencias naturales en el Instituto de Valencia (1877-1927): del gabinete de historia natural de Emilio Ribera al laboratorio de Celso Arévalo

Autors/ores

  • José Pedro Marín Murcia Universidad Complutense de Madrid (Espanya)

Paraules clau:

Instituts, Ensenyament secundari, Història natural, Col·leccions, Espais de ciència, València, segle xx.

Resum

Amb l’entrada al segle xx, alguns antics gabinets de les càtedres d’Història Natural dels instituts espanyols d’ensenyament secundari donaren pas a nous espais per a l’ensenyament experimental. Amb el focus en aquest objecte, aquest estudi se centra en un espai particular de pràctica, el de l’antic Instituto de Valencia. El seu gabinet vuitcentista d’Història Natural, considerat com un dels millors del país, es va complementar a partir de 1912 amb un modern laboratori per a la docència (Laboratori d’Història Natural) i un altre per a la investigació (Laboratori d’Hidrobiologia) a càrrec del catedràtic Celso Arévalo. Aquest treball s’emmarca en els estudis sobre la ciència en les aules en perspectiva històrica i l’estudi de la cultura material i visual de l’escola. L’anàlisi fa ús de fonts clàssiques com les memòries anuals del centre, els programes escolars, els inventaris en els Anales del Instituto i manuals, així com altres fonts alternatives com registres fotogràfics i catàlegs comercials de fabricants i editors de material educatiu; i mostra el rol fonamental d’allò visual com a font i metodologia d’anàlisi, també d’allò material (recuperat especialment a través de fonts visuals en aquest cas) permetent entendre l’evolució de l’espai escolar.

Biografia de l'autor/a

José Pedro Marín Murcia, Universidad Complutense de Madrid (Espanya)

Universidad Complutense de Madrid 
Departamento de Biología Celular.
ORCID: 0000-0002-7457-5769

Descàrregues

Publicat

2022-02-24

Número

Secció

Articles