Análisis del espacio escolar para la enseñanza de las ciencias naturales en el Instituto de Valencia (1877-1927): del gabinete de historia natural de Emilio Ribera al laboratorio de Celso Arévalo Autors/ores José Pedro Marín Murcia Universidad Complutense de Madrid (Espanya) Paraules clau: Instituts, Ensenyament secundari, Història natural, Col·leccions, Espais de ciència, València, segle xx. Resum Amb l’entrada al segle xx, alguns antics gabinets de les càtedres d’Història Natural dels instituts espanyols d’ensenyament secundari donaren pas a nous espais per a l’ensenyament experimental. Amb el focus en aquest objecte, aquest estudi se centra en un espai particular de pràctica, el de l’antic Instituto de Valencia. El seu gabinet vuitcentista d’Història Natural, considerat com un dels millors del país, es va complementar a partir de 1912 amb un modern laboratori per a la docència (Laboratori d’Història Natural) i un altre per a la investigació (Laboratori d’Hidrobiologia) a càrrec del catedràtic Celso Arévalo. Aquest treball s’emmarca en els estudis sobre la ciència en les aules en perspectiva històrica i l’estudi de la cultura material i visual de l’escola. L’anàlisi fa ús de fonts clàssiques com les memòries anuals del centre, els programes escolars, els inventaris en els Anales del Instituto i manuals, així com altres fonts alternatives com registres fotogràfics i catàlegs comercials de fabricants i editors de material educatiu; i mostra el rol fonamental d’allò visual com a font i metodologia d’anàlisi, també d’allò material (recuperat especialment a través de fonts visuals en aquest cas) permetent entendre l’evolució de l’espai escolar. Biografia de l'autor/a José Pedro Marín Murcia, Universidad Complutense de Madrid (Espanya) Universidad Complutense de Madrid Departamento de Biología Celular.ORCID: 0000-0002-7457-5769 Descàrregues PDF (Español) Publicat 2022-02-24 Número Vol. 15 (2022) Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica (filial de l'Institut d'Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica.Els autors responen davant la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l'obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica està exempta de tota responsabilitat derivada de l'eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari en el text o en el material gràfic- a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s'autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.