Els Models d'Arrhenius i de Brönsted-Lowry en la modelització dels àcids i les bases: presentació anhistòrica i modelització híbrida Autors/ores Aureli Caamaño Ros Resum En el currículum de química de l'ensenyament secundari hi ha teories sorgides històricament en contextos diferents, com les dels àcids i les bases, que s'aborden progressivament al llarg del currículum. En aquests casos, es pot produir una modelització híbrida, que combina aspectes d'un model i de l'altre, causada en part per la forma anhistòrica en què són presentats. En el present article, fem una anàlisi de les dificultats conceptuals més freqüents en la comprensió i l'ús dels models d'Arrhenius i de Brönsted-Lowry, i apuntem algunes orientacions didàctiques que poden ajudar a superar les dificultats esmentades. Descàrregues Text complet Publicat 2014-07-01 Número Núm. 16 (2013) Secció Monografia / Història i naturalesa de la química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.