
C105

Jaume Guillamet1 
Catedràtic del Departament de Comunicació  

de la Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
jaume.guillamet@upf.edu

Algunes concrecions sobre el comportament polític 
de diaris i revistes durant la Transició espanyola.  

El mite del «parlament de paper»
Some specifications about the political behavior  

of newspapers and magazines during  
the Spanish transition to democracy.  
The myth of the “Paper Parliament”

Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació] 
http://revistes.iec.cat/index.php/TC.  Vol. 36 (2) (novembre 2019), p. 105-118 

ISSN (ed. impresa): 2014-0304 / ISSN (ed. electrònica): 2014-0444 / DOI: 10.2436/20.3008.01.187 
Data de recepció: 06/05/2019 

Data d’acceptació: 03/06/2019

Jaume Guillamet



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
106

Jaume Guillamet

Algunes concrecions sobre el comportament polític  
de diaris i revistes durant la Transició espanyola.  

El mite del «parlament de paper»
Some specifications about the political behavior  

of newspapers and magazines during the Spanish transition  
to democracy. The myth of the “Paper Parliament”

RESUM:
Aquest article presenta una contribució a l’aclariment del concepte parlament de paper, 

aplicat correntment en la política, el periodisme i la historiografia al paper de la premsa 

diària i setmanal en la vigília i el transcurs de la transició espanyola a la democràcia. 

L’estudi dels principals diaris i revistes a través de l’anàlisi d’articles editorials i signats, 

així com d’entrevistes i grups de discussió amb una selecció àmplia i diversa de 

periodistes, ens permet aportar unes primeres concrecions sobre el comportament 

polític de la premsa durant el període transcorregut des de la mort del dictador 

Francisco Franco i la jura del nou rei Joan Carles de Borbó —20/22 de novembre  

de 1975— fins a les eleccions lliures del 15 de juny de 1977.

PARAULES CLAU: 
periodisme, diaris, revistes, premsa, política, Transició espanyola.

C
Some specifications about the political behavior  

of newspapers and magazines during the Spanish transition  
to democracy. The myth of the “Paper Parliament”

Algunes concrecions sobre el comportament polític  
de diaris i revistes durant la Transició espanyola.  

El mite del «parlament de paper»

ABSTRACT:
This paper seeks to contribute to the clarification of the Paper Parliament concept, 

which is commonly applied in politics, journalism and historiography to the role of the 

dailies and the weekly press on the eve of and during the Spanish transition to 

democracy. The study of the leading newspapers and magazines by means of an analysis 

of editorial and signed articles, as well as interviews and discussion groups with a broad 

and diverse selection of journalists, allows us to provide some preliminary specifications 

about the political behavior of the press during the period between the death of the 

dictator Francisco Franco and the swearing-in of the new King Juan Carlos I (20/22 

November, 1975), and the free elections of June 15, 1977.

KEYWORDS:
journalism, daily newspapers, magazines, press, politics, Spanish transition  

to democracy.



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
107

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

1.   Introducció

El comportament polític de diaris i revistes durant la Transició és un tema recurrent 
en la bibliografia sobre el període, bé que mancat fins al present d’una sistematiza-
ció i una anàlisi suficients. Una idea que es repeteix i que s’alimenta en la bibliografia 
memorialista i en el discurs polític i periodístic és que la premsa va actuar com un 
«parlament de paper» en els darrers anys del franquisme i durant la transició a la 
democràcia. Sense que s’hagi arribat a precisar ni les característiques ni l’abast 
d’aquesta expressió, la referència a aquesta funció temporal substitutòria de l’exis-
tència d’un veritable parlament democràtic ha estat esmentada sovint en la bibliogra-
fia acadèmica especialitzada (Fuentes i Fernández, 1997; Seoane i Sáiz, 2007; Martín 
de la Guardia, 2009; Muñoz, 2007; Reig, 2014; Renaudet, 2003; Guillamet, 2018).

Amb el propòsit d’avançar en l’estudi del comportament polític de la premsa 
diària i no diària, abordem en aquest article una anàlisi de les idees sobre el «par-
lament de paper» que s’han expressat en els àmbits del periodisme i de la política, 
a partir dels resultats obtinguts en un estudi del comportament polític de diaris i 
revistes que s’ha dut a terme en dos projectes d’investigació.2 D’aquesta anàlisi, se’n 
deriven algunes concrecions sobre l’abast i les característiques que, de moment, 
indiquen l’existència d’una pluralitat desigual de posicions en relació amb la que 
hauria de ser la pròpia d’un arc parlamentari representatiu.

L’equip investigador ha analitzat el comportament polític d’un total de dotze 
diaris de Madrid, Barcelona i Bilbao: set diaris provinents del franquisme —ABC, El 
Alcázar, Informaciones, La Vanguardia Española, Ya, i els diaris oficials Arriba i Pue
blo— i cinc diaris sorgits durant la Transició —Avui, El País, Diario 16, Deia i Egin—. 
D’aquests dotze periòdics, s’han estudiat les posicions editorials i les opinions dels 
principals articulistes. Pel que fa a la premsa no diària, s’ha analitzat el comportament 
polític de tres revistes polítiques d’àmbit espanyol —Triunfo, Cuadernos para el 
Diálogo i La Calle—, dos setmanaris d’informació general —Cambio 16 i Interviú—, 
dues revistes il·lustrades —Gaceta Ilustrada i La Actualidad Española—, cinc revistes 
polítiques catalanes —Destino, Oriflama, Canigó, Presència i Arreu—, una revista 
política basca i una altra de valenciana —Punto y Hora de Euskal Herria i Valencia 
Semanal— i tres revistes humorístiques —Por Favor, El Papus i El Jueves—. L’estudi 
del comportament polític de les revistes ha requerit una metodologia qualitativa 
més afinada pel que fa al tractament dels temes i la selecció de col·laboradors i 
personalitats entrevistades. Els resultats de la investigació, exposats més extensament 
en altres treballs citats en el text, serveixen de base per a l’argument d’aquest arti-
cle. Destaquem diferències notables entre el comportament de la premsa diària i la 
no diària. En la primera, trobem un suport majoritari i quasi incondicional al procés 
de reforma per part de gairebé la totalitat de capçaleres, amb matisos. Entre la 
segona, abunden les mirades crítiques que, sense deixar de donar suport al procés 
de reforma, fan més atenció a les seves deficiències i donen més veus a l’oposició 
antifranquista i les candidatures no provinents de la dictadura.



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
108

Jaume Guillamet

El període seleccionat per a l’estudi és el transcorregut entre la jura del rei Joan 
Carles I de Borbó, el 22 de novembre de 1975, i la celebració de les primeres eleccions 
democràtiques, el 15 de juny de 1977. És un any i mig llarg durant el qual els partits 
polítics emergents no disposen d’altres mitjans de projecció i expressió pública que la 
premsa, encara subjecta a les limitacions de la Llei de premsa i impremta del 1966, 
mentre que la ràdio i la televisió continuen sotmeses a un control més directe de l’Estat.

Si bé la idea del «parlament de paper» prové dels últims anys de la dictadura, 
és durant els mesos que porten a la reforma política i a les primeres eleccions que 
es dona l’existència pública de partits polítics sense accés a la representació parla
mentària, davant dels quals periòdics i revistes adopten actituds susceptibles d’anà-
lisi historiogràfica.

La idea del «parlament de paper», que Antonio Fontán —antic director del 
clausurat diari Madrid (Barrera, 1995) i primer president del Senat— i José Oneto 
—antic director de Cambio16 (Díaz Dorronsoro, 2012; San Segundo, 2017)— retro
treuen als anys de llibertat de premsa vigilada que segueixen l’entrada en vigor de 
la Llei del 1966 (Fontes i Menéndez Gijón, 2004; Fontes, 2009), agafa més força el 
1974, després del nomenament de Carlos Arias Navarro com a president del Govern, 
en substitució de l’almirall Luis Carrero Blanco, assassinat per ETA.

En un article periodístic, Manuel Jiménez de Parga —catedràtic de Dret Polític 
de la Universitat de Barcelona, posteriorment diputat i ministre del segon govern 
d’Adolfo Suárez, magistrat i president del Tribunal Constitucional— atribueix al 
periodista Josep Maria Huertas Clavería la condició de «parlamentari de paper», 
sense immunitat parlamentària davant l’arbitrarietat del seu processament per la 
jurisdicció militar, acusat d’injúries a l’exèrcit. I aporta una definició del «parlament 
de paper», com la funció que fa la premsa «per substituir uns polítics absents que 
no haurien de faltar», de manera que «els periodistes són els diputats o els senadors 
de la gran Assemblea» que han d’alertar l’opinió pública i assumir «la representació 
i defensa d’alguns interessos populars orfes de protecció».3

Aquesta funció fou reconeguda i elogiada pel director general de Coordinació 
Informativa, Carles Sentís, des del primer govern del rei i segon d’Arias, amb el 
desig que aviat fos innecessària, ja que «si no hay elecciones y parlamentos, la 
política, de una manera natural, se va a la Prensa». «Lo que debería haber es un 
parlamento de verdad y que no fuese la Prensa quien cargase con todo el peso 
político porque esa no es su misión».4

Molts anys més tard, Adolfo Suárez contribuiria a la consagració d’aquesta idea 
amb unes declaracions periodístiques sobre el paper de «la mayoría de los medios 
de comunicación, que como “Parlamento de papel” dirigieron la opinión hacia la 
democracia».5 Hi insistiren Luis María Ansón, antic director de l’agència EFE i del 
diari ABC,6 i el llavors vicepresident del Govern, Mariano Rajoy, en una conferència 
al club Faro de Vigo (Fontes i Menéndez, 2004).

D’acord amb aquestes opinions, la funció preparlamentària de la premsa espa-
nyola s’havia dut a terme tant en els anys previs al canvi de cap d’estat i final de la 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
109

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

dictadura franquista, com en l’any i mig transcorregut fins a les eleccions del juny 
del 1977 i la constitució del parlament democràtic. A més de la importància ja 
ressenyada de l’acció individual dels periodistes que donen veu als problemes i les 
opinions  de la ciutadania en els anys anteriors, hem considerat en el nostre estudi 
dos aspectes nous i característics dels anys de la Transició: l’orientació política de 
cada periòdic, amb les seves pròpies preses de posició editorial i dels articulistes 
habituals, i la tribuna d’expressió oferta als representants dels partits polítics que 
surten a la llum i es presenten a les eleccions. Cal distingir entre el paper de la 
premsa diària, més propera als sectors de poder, i el paper de les revistes, pròximes 
en molts casos als grups de l’oposició antifranquista. En ambdós casos, d’altra 
banda, cal distingir entre els diaris i les revistes preexistents i els nascuts durant la 
Transició.

2.  En la premsa diària

L’autonomia informativa dels periodistes en la premsa diària7 s’accentua en els 
primers mesos del 1976 davant la sortida a la superfície de partits polítics i sindicats 
encara il·legals i la pressió de les reivindicacions polítiques, laborals i ciutadanes, la 
de l’amnistia política en primer pla. Fins i tot en la premsa del Movimiento es fan 
notar els joves redactors que militen o simpatitzen amb partits d’esquerres, socia-
listes i comunistes, principalment, o que estan vinculats a moviments socials i veïnals, 
com passa en els altres diaris. Els redactors participants en grups de discussió han 
coincidit a apreciar un gir radical en les relacions amb els polítics, que passen de la 
submissió obligada als càrrecs franquistes a unes relacions estretes de col·laboració i un 
alt grau de complicitat amb els nous dirigents, sovint a través d’una col·laboració esta-
blerta en la clandestinitat.

Aquesta relació, que va ser definida pel primer director d’El País, Juan Luis Ce-
brián, com «una gran osmosi entre la classe política i la professional» (Guillamet, 
2018: 287), donaria alguns fruits dignes de ser ressenyats. Ho seria un cert consens 
espontani per a respectar la figura del rei Joan Carles com a garant dels passos 
successius en la construcció democràtica, vulnerat només per l’extrema dreta fran-
quista. Ho seria, també, un pacte explícit de defensa de la legalització del Partit 
Comunista d’Espanya davant de la reacció contrària de l’exèrcit. No va prosperar, 
en canvi, un pacte posterior promogut per Leopoldo Calvo Sotelo, successor d’Adol-
fo Suárez en la presidència del Govern, per a neutralitzar informativament els col-
pistes del febrer del 1981. Hauria estat una acció espontània dels periodistes, en 
canvi, la campanya de demolició de la figura política de Suárez, segons el testimo-
ni penedit i coincident de Miguel Ángel Aguilar, director de Diario 16, Antonio 
Franco, director d’El Periódico de Catalunya, i Ramon Pi, cronista polític de La Van-
guardia i posterior director de Ya (Guillamet, 2018: 316-318).



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
110

Jaume Guillamet

D’aquesta relació, tenyida de certa confusió de papers, en sorgeix una reflexió 
sobre fins a quin punt la complicitat política d’aquest periodisme de combat per la 
democràcia no es troba en l’origen d’un cert partidisme i d’una certa tendenciositat 
que no ha deixat d’impregnar el comportament posterior del periodisme espanyol.

El comportament polític dels diaris es pot establir de manera bastant nítida amb 
l’anàlisi de les opinions editorials i les opinions expressades pels articulistes habituals, 
així com del nivell de pluralitat política dels col·laboradors ocasionals. Major dificul-
tat material presentaria l’estudi de l’atenció dispensada a les distintes opcions polí-
tiques en les pàgines d’informació, entrevistes i reportatges, malgrat que a vegades 
pugui semblar que sigui perceptible fàcilment.

Un espectre inicial del pluralisme intern de les anomenades famílies polítiques 
del franquisme ja s’havia manifestat des de la llibertat de premsa vigilada establer-
ta per la Llei de premsa del 1966, malgrat la repressió governativa exercida sobre 
diaris pròxims a l’Opus Dei, com El Alcázar, de mitjan 1960, Nuevo Diario i Madrid 
(Barrera, 1995a i 1995b; Rodríguez Virgili, 2005), així com altres intents d’obertura 
política, no exclusius de la capital d’Espanya.

Amb l’estrena de la monarquia, el debat continu sobre les possibilitats d’obertura 
política del règim de Franco, encetat en anys anteriors pels falangistes Arriba i Pueblo 
amb el monàrquic ABC (Olmos, 2002; Pérez Mateos, 2002), el catòlic Ya (García Es-
cudero, 1984; Cantavella i Serrano, 2010) i el vespertí independent Informaciones 
(Crespo de Lara, 2008), pren una altra direcció i uns altres objectius d’acord amb el 
desbloqueig del debat polític i la formulació d’un projecte de reforma. Bo i conservant 
un marge per a la nostàlgia del franquisme, els diaris del Movimiento són posats pel 
Govern al servei de la reforma política i, posteriorment, de la candidatura del president 
Adolfo Suárez, en nom de la Unió del Centre Democràtic, com passa també amb 
Radio Nacional de España i Televisión Española, emissores oficials i úniques autoritza-
des a fer informació periodística. El suport a la reforma és nítid també en el diari Ya, 
de l’episcopat, i més reticent en l’històric òrgan monàrquic, que protagonitza un in-
esperat gir neofranquista.

A diferència de Ya, el suport incondicional d’ABC al govern continuista de Carlos 
Arias Navarro dona pas a un suport crític a la reforma promoguda per Suárez, amb el 
rebuig inicial de la seva candidatura electoral, en contrast amb el suport donat a la de 
Manuel Fraga i l’Aliança Popular (AP). En alguns episodis, la posició d’ABC coincideix 
amb la del franquista intransigent El Alcázar: és el cas del rebuig a la legalització del 
Partit Comunista i la negativa consegüent a subscriure l’editorial conjunt de la prem-
sa de Madrid contra la reacció desairada de l’exèrcit, l’abril del 1977. Les tensions al 
si de l’ABC es tradueixen en l’apartament posterior dels òrgans de direcció de Torcua
to Luca de Tena, que fou candidat no electe a senador per AP, amb Carlos Arias Na-
varro, i l’accés a la direcció del seu germà, Guillermo Luca de Tena, que és nomenat, 
alhora, senador per designació directa del rei Joan Carles.

L’obertura democràtica que significà l’aparició de diaris nous com Avui, El País 
(Seoane i Sueiro, 2004), Diario 16 i Catalunya Express (Guillamet, 1991), entre l’abril 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
111

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

i el desembre del 1976, va contribuir a una pluralitat més gran de posicions edito-
rials, bé que en cap cas no hi ha cap expressió de suport electoral directe a cap dels 
nous partits d’oposició. El País —entre els promotors del qual hi hagué personalitats 
liberals del franquisme com Manuel Fraga i el monàrquic José María de Areilza, pel 
qual s’inclinà com a possible substitut d’Arias Navarro—, tot donant suport a la 
reforma política, atacà el Govern i la candidatura de Suárez des d’una posició de 
centreesquerra. Aquest periòdic i Diario 16 accentuaren la independència informa-
tiva i crítica encetada abans per Informaciones, sense arribar a demanar el vot per 
a partits concrets de l’oposició. Fou comuna a aquests periòdics la recomanació 
genèrica del vot per als nous partits democràtics, recomanació a la qual el diari 
catalanista Avui afegí el matís relatiu als partidaris de l’autonomia de Catalunya.

Com a principal mitjà d’informació i guia de l’opinió, el comportament polític de 
la premsa diària ofereix un perfil parlamentari desigual, desequilibrat en favor del 
Govern i la UCD i en clar perjudici de l’esquerra socialista i comunista. Des d’un punt 
de vista general, la preponderància i el monopoli de la premsa del Movimiento deixà 
moltes províncies —com Catalunya, Girona i Tarragona, entre moltes altres— amb 
una sola veu, bé que en aquelles províncies que estaven dotades també de premsa 
privada quedava en posició secundària. Descomptant els òrgans oficials Solidaridad 
Nacional i La Prensa, en una posició residual, només a Barcelona hi havia un perfil de 
pluralisme més acusat que a Madrid. A diferència del gir dretà d’ABC, l’altre gran 
diari i primer en difusió, que era La Vanguardia Española —amb l’adjectiu afegit al 
gener del 1939 i que es manté fins a l’agost del 1978—, fa lluir el seu monarquisme 
tradicional, resoludament inclinat a favor de la reforma política i la candidatura de Suárez, 
així com una recomanació de vot genèrica cap al centre i el catalanisme moderat.

El líder de la coalició Pacte Democràtic per Catalunya, Jordi Pujol, és el principal 
propietari de l’antic òrgan carlista El Correo Catalán, que, sense posicionar-se direc-
tament a favor dels seus candidats, promou el vot per als partits catalanistes. Amb 
atenció també a les esquerres catalanes, promouen el vot democràtic Diario de 
Barcelona, Tele/eXprés, Mundo Diario i Catalunya Express, a diferència d’El Noticie
ro Universal, inclinat a favor de Suárez i, en menor grau, d’Aliança Popular (Mauri, 
2010). No és possible estendre aquesta anàlisi al cas del nacionalisme basc a causa 
de les aparicions tardanes del nacionalista moderat Deia —just una setmana abans 
de les eleccions —i de l’abertzale Egin— tres mesos més tard. 

3.   En la premsa no diària

La politització de la premsa no diària en sentit crític envers el règim franquista es 
veu molt aviat, un cop aprovada la llei del 1966, a pesar del fort control exercit pel 
Govern en relació amb l’aparició de noves publicacions periòdiques. Els casos més 
rellevants fan referència a revistes setmanals com Destino (Geli i Huertas, 1991) i 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
112

Jaume Guillamet

Triunfo (Ezcurra, 1995; García González, 2005 i 2009), i a la revista mensual Cua-
dernos para el Diálogo, fundada per Joaquín Ruiz Jiménez, antic ministre d’Educació 
(Renaudet, 2003; Muñoz Soro, 2006), i la qual es converteix en setmanal el 1976.

Sotmeses totes elles a freqüents multes i suspensions temporals, i fins tot defi-
nitives, representen sectors del catalanisme moderat, de l’esquerra socialista i co-
munista i de la democràcia cristiana, respectivament. Renaudet (2003) hi afegeix 
altres revistes de circulació més limitada, com els setmanaris Presència, de Girona, 
i Asturias Semanal, d’Oviedo; el quinzenal Andalán, de Saragossa, i la revista cultu-
ral mensual Serra d’Or, editada per les Publicacions de l’Abadia de Montserrat. 
Formen part d’una relació no exhaustiva de petites publicacions editades per sectors 
contraris a la dictadura, entre les quals s’han de comptar dues revistes catalanes 
més, molt perseguides pel Govern, com Oriflama i Canigó. Totes aquestes revistes 
constitueixen, com proclama l’autora francesa en el títol de la seva obra, un «par-
lament de paper», que defineix com «la premsa d’oposició al franquisme durant 
l’últim decenni de la dictadura i la transició democràtica».

Dins dels límits imposats per la legislació de premsa, la politització opositora de 
les revistes setmanals s’estén als nous setmanaris d’informació general sorgits als 
inicis de la dècada dels setanta. L’èxit ràpid de Cambio 16, que fins al 1974 no fou 
autoritzat a tractar la informació general i, per tant, de política (Díaz Dorronsoro, 
2012; San Segundo, 2017), i la consegüent proliferació d’altres revistes que n’imiten 
el model, provoquen una posada al dia de revistes de gran difusió, com Blanco y 
Negro, Gaceta Ilustrada i La Actualidad Española. Les seves vinculacions empresa-
rials respectives amb ABC, La Vanguardia, Nuevo Diario i sectors econòmics pròxims 
a l’Opus Dei, no les salven d’un ràpid declivi.

El salt espectacular en la difusió de Cambio 16, els augments moderats de Triun-
fo i Cuadernos para el Diálogo i el potent debut d’Interviú contrasten amb les dades 
negatives que acumulen les revistes tradicionals. Així, mentre que entre el 1974 i el 
1976 Cambio 16 passa de 43.483 a 348.081 exemplars, Triunfo, de 70.274 a 87.795 
i Cuadernos para el Diálogo, de 36.242 a 58.146, veiem que Destino baixa de 45.085 
a 39.454 i Gaceta Ilustrada ho fa de 83.836 a 81.477, mentre que el primer regis-
tre de difusió d’Interviú el 1976 és de 297.254 exemplars. A partir del 1977 hi ha 
un descens general, excepte per a Interviú, que arriba a 712.385 exemplars (Cabe-
llo, 1999).

La detecció del comportament polític de la premsa no diària requereix una me-
todologia diferent de la dels diaris a l’hora d’afinar la definició de la línia editorial i 
d’establir les preses de posició concretes (Guillamet et al., 2018). La vocació política 
declarada per les noves revistes n’indica l’oposició a la dictadura i l’aposta pel can-
vi democràtic, tot i que poques vegades hi hagi una adhesió als postulats d’uns 
partits determinats. Sense la manifestació d’una afiliació expressa, malgrat l’evidèn-
cia d’una sintonia ideològica, l’absència freqüent d’opinió editorial obliga a l’estudi 
d’una orientació informativa que és més definida i selectiva que en els diaris, tant 
en el tractament dels temes com en el to i el llenguatge.



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
113

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

En el cas de les revistes amb orientació política definida, només Triunfo fa una 
recomanació directa de «votar a la izquierda», en un editorial inusual il·lustrat amb 
les fotografies dels candidats del Partit Socialista Obrer Espanyol, Felipe González, 
del Partit Socialista Popular, Enrique Tierno Galván, i del Partit Comunista d’Espanya, 
Santiago Carrillo. Les recomanacions de Destino i de Cuadernos para el Diálogo són 
per al vot a favor de la llibertat, malgrat les vinculacions respectives amb el candidat 
nacionalista català, Jordi Pujol, i amb el de l’Equip Democratacristià, Joaquín Ruiz 
Jiménez.

Els dos principals setmanaris de la Transició, Cambio 16 i Interviú, es distingeixen 
per formes oposades en l’expressió nítida de la seva orientació política. Per mitjà del 
breu article editorial que obre cada número sobre el mateix tema principal de la 
portada, Cambio16 defensa una reforma democràtica liberal sense matisos, en un 
to molt semblant al pragmatisme crític atribuït als principals rotatius internacionals 
(Guillamet, 2016), que combina el suport pragmàtic a tota iniciativa de reforma amb 
la crítica directa als continuadors del franquisme i a l’acció del Govern. Sense reco-
manar el vot concret per cap dels partits, ho fa per tots els que apareixen com a 
principals favorits en les enquestes preelectorals, donant suport igual a centristes, 
democratacristians, socialistes, comunistes i nacionalistes catalans i bascos. L’ober-
tura a tots aquests corrents és perceptible fàcilment en la selecció d’autors invitats 
a les seves tribunes d’opinió, entre els quals destaquen els representants socialistes. 
Interviú, com a setmanari popular d’escàndols polítics, econòmics i socials, expres-
sa, a través de les portades i dels temes de reportatge i de denúncia, el rebuig a la 
dictadura i el suport a la reforma, amb una crítica punyent, també, a la forma de 
conduir el canvi.

Les revistes tradicionals mostren en les portades, en els articles d’opinió i en els 
editorials, actituds reactives d’adaptació als models imposats per les noves revistes, 
un suport incondicional a la reforma política i una promoció permanent de la figu-
ra del rei. En el cas de Gaceta Ilustrada i de La Actualidad Española, la sintonia amb 
el Govern s’expressa en la moderació de les portades, els títols i els temes prioritaris, 
encara que la recomanació de vot és diferent: un suport nítid a Suárez de Gaceta 
Ilustrada davant d’un inconcret «Votar a España» de La Actualidad Española.

Més enllà de la idea del «parlament de paper», la percepció del mercat de publi-
cacions setmanals com un espai possible d’intervenció periodística dels partits es 
mantindrà quan ja estigui constituït el Parlament. Almenys en el cas del Partit Comu-
nista, que el 1976 ja havia disposat de l’efímer setmanari Arreu a Barcelona —i havia 
obtingut un resultat electoral que el va col·locar com a tercer partit a les Corts, una 
mica per davant d’Aliança Popular— i promou l’aparició del setmanari La Calle, com 
una escissió de Triunfo —a part del seu intent fallit de publicar legalment Mundo 
Obrero com a diari—. La caiguda ràpida del mercat setmanal —amb la desaparició 
successiva de la majoria de les revistes citades i el descens de l’extraordinària difusió 
assolida per Cambio 16 i Interviú— posarà fi a la il·lusió de recrear l’existència d’una 
premsa política evocadora de la premsa de partit anterior a la Guerra Civil.



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
114

Jaume Guillamet

La crisi de la premsa diària tindrà una altra dimensió: la substitució per via de 
subhasta pública de la cadena de diaris del Movimiento —Medios de Comunicación 
Social del Estado, entre el 1977 i el 1984— per noves cadenes privades de premsa 
local i regional i la desaparició successiva de tots els diaris anteriors de Madrid, ex-
cepte ABC, i de Barcelona, excepte La Vanguardia (Guillamet Lloveras, 2018). En 
endavant, la funció política de la premsa es plantejarà en termes de falta de relació 
directa entre periòdics i partits, amb l’excepció basca de Deia i Egin, molt pròxims 
al Partit Nacionalista Basc i a l’esquerra abertzale. El diari Avui tampoc no trigarà 
gaire a caure sota la dependència econòmica del Govern nacionalista de la Gene-
ralitat de Catalunya.

4.   Concrecions i conclusions

Amb les dades i consideracions aportades sobre el comportament polític de diaris i 
revistes durant la Transició, estem en condicions de plantejar algunes concrecions 
sobre l’abast de la idea del «parlament de paper» que mostren un desplegament 
limitat de l’arc polític expressat en la premsa, poc coincident amb el de les candida-
tures presentades a les eleccions i la representació parlamentària que en resultà.

En aquest context, pren un caràcter purament simbòlic la utilització del terme 
parlament de paper per a l’expressió de veus crítiques absents de les Corts Espanyoles 
sota el franquisme, veus sorgides en les pàgines dels diaris per la iniciativa individual 
de periodistes i col·laboradors i una certa permissivitat de directors i empreses editores, 
així com del mateix Govern en una aplicació de la Llei de premsa que sempre fou ar-
bitrària. L’analogia sembla més apropiada en el cas de la premsa no diària, pel major 
interès i proximitat a l’expressió de les veus polítiques situades fora del règim franquis-
ta en les pàgines de revistes relacionades amb la dissidència i l’oposició antifranquista, 
algunes de les quals amb una difusió important de caràcter general i d’altres amb 
àmbits de difusió més limitats, principalment a Catalunya.

Les noves condicions polítiques, a partir del novembre del 1975 —l’inici del 
procés de reforma política, la sortida progressiva a la llum pública dels partits polítics 
encara prohibits i l’expectativa d’unes eleccions per a la formació d’un parlament 
democràtic—, atorguen altres dimensions a la ja descrita i limitada funció pre
parlamentària atribuïda a la premsa. De l’anàlisi del comportament polític de diaris 
i revistes en el període d’estudi esmentat, podem treure’n les conclusions següents: 

a)  La premsa diària accentua la presència de veus polítiques absents de les 
Corts Espanyoles del franquisme encara vigents i que aspiren a estar presents en 
el futur parlament democràtic. Aquesta presència és desigual, segons la propietat 
i l’orientació dels diaris. Es tracta d’una presència limitada als fets informatius en 
la premsa oficial —Arriba i Pueblo i la resta de la cadena del Movimiento—, en la 
premsa privada partidària de la continuïtat del franquisme —El Alcázar—, d’una 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
115

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

reforma respectuosa amb el seu llegat —ABC— o amb una línia de conducta 
identificada amb el projecte reformista d’Adolfo Suárez —el diari catòlic Ya—. La 
presència més àmplia en reportatges, entrevistes i articles d’opinió, la trobem en 
diaris més oberts al joc democràtic, com Informaciones i La Vanguardia Española. 
Les noves veus polítiques tenen, en canvi, una presència prioritària en els diaris 
de nova aparició —Avui, El País, Diario 16, Deia i Egin—, i citem només els inclo-
sos en la investigació.

b)  La transformació de la premsa no diària en nous setmanaris d’informació 
obre un major camp d’expansió a les revistes polítiques i obliga les revistes il·lustrades 
a renovar-se i a adoptar un comportament polític. En aquest context, la presència 
de les noves veus polítiques és limitada a Gaceta Ilustrada i La Actualidad Española, 
lligades a sectors empresarials establerts en la premsa diària amb els quals compar-
teixen objectius polítics, mentre que tenen una presència prioritària en els nous 
setmanaris d’informació crítica, com Cambio 16, Interviú i altres que proliferen al 
seu entorn. Sense deixar d’atendre les noves veus en auge, les revistes polítiques 
com Destino, Triunfo i Cuadernos para el Diálogo donen prioritat a la projecció dels 
objectius polítics dels partits amb els quals se senten pròximes.

c)  El comportament polític dels diaris i les seves preses de posició davant les 
eleccions generals mostren un espectre parlamentari limitat. Està format, a la dreta, 
per dos suports al neofranquisme d’Aliança Popular —El Alcázar i ABC—, per suports 
amplis a l’opció reformista i centrista d’Adolfo Suárez i UCD —Arriba, Pueblo, ABC, 
Ya i La Vanguardia Española—, per suports a les forces democràtiques en general 
—Informaciones, El País i Diario 16—, al catalanisme moderat —La Vanguardia 
Española—, a les forces democràtiques catalanistes —Avui— i al nacionalisme basc 
—Deia—. Cap partit antifranquista ni d’esquerra no és present de manera explícita 
en aquest espectre de preses de posició editorial.

d)  El comportament polític de les revistes i les seves preses de posició davant de 
les eleccions generals mostren un espectre parlamentari ampli, amb l’absència  
de projectes explícits al neofranquisme d’Aliança Popular. A la dreta hi ha el suport 
al reformisme centrista de Suárez per part de Gaceta Ilustrada i La Actualidad Es-
pañola, així com d’Opinión. En l’espai principal trobem el suport a les principals 
opcions per part de Cambio 16 i a totes les forces democràtiques per part de Cua-
dernos para el Diálogo, Destino i, amb l’exclusió implícita d’UCD, Interviú. A l’es-
querra, la petició directa de vot de Triunfo pels partits socialistes i comunista.

A l’espera de noves investigacions, sembla dubtós que les concrecions aportades 
sobre el comportament polític de diaris i revistes siguin suficients per a confirmar 
una analogia entre la representació política de periòdics i de les forces polítiques 
que hi ha implícita en la idea del «parlament de paper», però estem en condicions 
d’oferir una primera descripció d’aquest comportament en dos aspectes.

Per una part, confirmem el valor simbòlic del terme aplicat a les accions indivi
duals, bé que no pas generalitzades, de periodistes i periòdics per l’aportació públi-
ca de realitats i opinions absents del debat polític oficial del franquisme. Per l’altra, 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
116

Jaume Guillamet

mostrem la limitació de l’eventual arc parlamentari de la premsa diària i no diària 
en les preses de posició editorial davant del projecte de reforma i de la primera 
contesa electoral. En el primer període de la Transició, que culmina amb la celebra-
ció d’eleccions, el pluralisme polític i periodístic està clarament limitat en una prem-
sa diària condicionada, principalment, pel predomini dels periòdics provinents del 
franquisme. En sentit contrari, un pluralisme més proper al nou espectre electoral i 
parlamentari és més perceptible, encara que no és complet, en les revistes informa-
tives i polítiques. És l’únic àmbit en el qual les posicions de l’esquerra socialista i 
comunista, així com les dels nacionalismes català i basc, troben un espai important 
d’acollida i de projecció pública. 



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
117

Algunes concrecions sobre el comportament polític de diaris i revistes

Notes

[1 Adreça de correspondència: Jaume Guillamet. Departament de Comunicació. Universitat Pompeu Fabra. Roc 
Boronat, 138. E-08018 Barcelona, UE.

[2 La publicació d’aquest article forma part de la difusió de resultats de dos projectes successius d’investigació fi-
nançats pel Govern d’Espanya: «El papel de la prensa diaria en la Transición democrática. El comportamiento político 
de periódicos y periodistas (1975-1978)» (MINECO CSO 2012- 36774) i «El papel de la prensa no diaria en la Transición 
española. Información, política y partidos (1975-1982)» (MINECO CSO 2015-67752-P).

[3 «En este país nuestro y para sustituir a unos ausentes políticos que no debieran faltar, se considera la Prensa 
como “El Parlamento de papel”. Los periodistas son los diputados o los senadores de la gran Asamblea. Tienen que 
alertar la opinión pública, tienen que asumir la representación y defensa de algunos intereses populares huérfanos 
de protección. Tarea importante, de gran trascendencia cívica», segons Manuel Jiménez de Parga a «El riesgo de los 
parlamentarios de papel», Diario de Barcelona, 7 d’agost de 1975 (De Semir et al., 1978: 104-106).

[4 «La prensa ha sido el único y verdadero cauce de la apertura. La prensa es la que ha subido el tono, la que ha 
habituado a la gente a los cambios que han producido los distintos acontecimientos, la que ha ido utilizando un 
lenguaje adecuado a cada momento. Si no hay elecciones y parlamentos, la política, de una manera natural, se va a 
la Prensa. Pero ese “parlamento de papel” que en afortunada frase se ha venido empleando, convendría que no 
continuase, ya que lo que debería haber es un parlamento de verdad y que no fuese la Prensa quien cargase con 
todo el peso político porque esa no es su misión», segons declaracions de Carles Sentís al diari Pueblo, 30 de desem-
bre de 1975 (Guillamet, 2018: 320).

[5 Entrevista publicada a El Mundo, 20 de novembre de 2000.

[6 Entrevista publicada a La Vanguardia, 15 de gener de 2001.

[7 Seguim en aquest apartat les aportacions de Carles Pont-Sorribes, Marcel Mauri i de los Ríos, Ruth Rodríguez-
Martínez, Christopher D. Tulloch, Francesc Salgado, Anna Nogué Regàs, Rita Luis, David Caminada, Jezabel Martínez 
Fábregas, Josep M. Sanmartí i del mateix editor (Guillamet, 2018).

Bibliografia

Barrera, C. (1995a). El diario Madrid: realidad y símbolo de una época. Madrid: Temas de Hoy. 
— (1995b). Periodismo y franquismo. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.
Cabello, F. (1999). El mercado de revistas en España. Concentración informativa. Barcelona: Ariel.
Cantavella, J.; Serrano, J. F. (coord.) (2010). Los diarios de la Editorial Católica. La cadena EDICA. Madrid: Edibesa.
Crespo de Lara, P. (2008). «Informaciones», la década del cambio. Santander: Tantín. 
Díaz Dorronsoro, J. M. (2012). Cambio 16. Historia y testimonio de la mítica revista de la Transición democrática 

española, en el 40º Aniversario de su fundación. Madrid: Leer.
Ezcurra, J. Á. (1995). «Crónica de un empeño dificultoso». A: Alted, A.; Aubert, P. (ed.). Triunfo en su época. 

Madrid: Pléyades, p. 365-690.
Fontes, I. (2009). «La amarga transición de la prensa no diaria (De Parlamento de papel a Colorín publicitario)». 

A: Quirosa-Cheyrouze y Muñoz, R. (ed.). Prensa y democracia. Los medios de comunicación en la Transición. 
Madrid: Biblioteca Nueva, p. 223-237.

Fontes, I.; Menéndez, M. Á. (2004). El Parlamento de papel: las revistas españolas en la transición democrática. 
Madrid: Asociación de la Prensa.

Fuentes, J. F.; Fernández, J. (1997). Historia del periodismo español. Madrid: Síntesis.
García, G. (2005). La ruptura comunicativa como respuesta democrática. La participación de Triunfo en el asen-

tamiento de la cultura cívica en España, 1976- 1977. Salamanca: Universidad de Salamanca. [Tesi doctoral]
— (2009). «En la calle y en el papel por la ruptura democrática. Triunfo, 1976-1977». A: Quirosa-Cheyrouze y 

Muñoz, R. (ed.). Prensa y democracia. Los medios de comunicación en la Transición. Madrid: Biblioteca Nueva, 
p. 209-222.

García, J. M. (1984). «Ya», medio siglo de historia, 1935-1985. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1984.
geli, C.; huertas clavería, J. M. (1991). Las tres vidas de «Destino». Barcelona: Anagrama.



CCOMUNICACIÓ : REVISTA DE RECERCA I D’ANÀLISI, Vol. 36 (2) (novembre 2019)
118

Jaume Guillamet

guillamet, J. (1991). «Catalunya Express ja ho tenia “Claro”». Capçalera, núm. 26, p. 14- 15.
— (ed.) (2016). Las sombras de la Transición. El relato crítico de los corresponsales extranjeros (1975-1978). Va-
lència: Publicacions de la Universitat de València.
— (2018). «Cambio político y modelos de negocio. La crisis de la prensa en la Transición española». A: laguna, 

A.; martínez, F-A. (ed.). El negocio de la prensa en su historia iberoamericana. Madrid: Fragua,  
p. 557-580.

— (2018). La transición de la prensa. El comportamiento político de periódicos y periodistas. València: Publicacions 
de la Universitat de València.
guillamet, J.; garcía, L.; sanmartí, J. M.; reig, J. (2018). «Información, política y partidos durante la Transición. 

Análisis de las revistas de información». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 24 (2), p. 1339-1352.
martín de la guardia, R. (2009). «El bastión de papel: la prensa reacia a la transición política a la democracia 

(1974-1982)». A: quirosa-cheyrouze y muñoz, R. (ed.). Prensa y democracia. Los medios de comunicación 
en la Transición. Madrid: Biblioteca Nueva, p. 133-150.

mauri, M. (2010). Funció i evolució de la premsa de Barcelona durant la transició democràtica (1975-1978). 
Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. [Tesi doctoral]

muñoz, J. (2007). «Parlamentos de papel: la prensa crítica en la crisis del franquismo». A: Quirosa-Cheyrouze y 
muñoz, R. (coord.). Historia de la Transición en España. Los inicios del proceso democratizador. Madrid: Biblio
teca Nueva, p. 449-461. 

Olmos, V. (2002). Historia del ABC. 100 años clave de la historia de España. Madrid: Espasa.
Pérez-Mateos, J. A. (2002). «ABC», historia íntima del diario. Cien años de un «vicio nacional». Madrid: Libro-

Hobby-Club.
Reig, J. (2014): «La prensa en la transición democrática: ni “motor del cambio” ni “Parlamento de papel”». A: 

Guillamet, J.; Salgado, F. El periodismo en las transiciones políticas. De la Revolución Portuguesa y la Transición 
Española a la Primavera Árabe. Madrid: Biblioteca Nueva, p. 165-183.

Renaudet, I. (2003). Un parlement de papier. La presse d’opposition au franquisme durant la dernière décennie 
de la dictature et la transition démocratique. Madrid: Casa de Velázquez.

Rodríguez, J. (2005). El Alcázar y el Nuevo Diario: del asedio al expolio (1936-1970). Madrid: Dosat.
San Segundo, G. (2017). El cambio en España. Protagonistas de la Transición.Còrdova: Almuzara.
Semir, A. de; Sales, F.; Roma, H.; Morell, S.; Huertas, J. M. (1978). La presó: quatre morts, vuit mesos i vint dies. 

El cas Huertas Clavería. Barcelona: Laia.
Seoane, M. C.; sáiz, M. D. (2007). Cuatro siglos de periodismo en España. Madrid: Alianza.
Seoane, M. C.; sueiro, S. (2004). Una historia de El País y del grupo PRISA. Barcelona: Plaza y Janés.




