L’església i els murals romànics de Sant Pau de Fontclara

Autors/ores

  • Montserrat Pagès i Paretas

DOI:

https://doi.org/10.2436/20.1002.01.93

Paraules clau:

Pintura mural romànica catalana, iconografia, estil, absis, segona parusia, tetramorf, ancians de l’Apocalipsi, Trinitat, pecat original, ofrenes, fratricidi, conversió, baptisme de sant Pau

Resum

Estudi de la malmesa decoració romànica de l’absis de Sant Pau de Fontclara, on la segona parusia es desplegava amb tota la seva esplendor, amb el tetramorf i els ancians de l’Apocalipsi entorn de la Maiestas Domini. L’Església de Crist és representada pel col·legi apostòlic, presidit per Pere i Pau, les efígies dels quals també figuren a banda i banda del semicilindre, flanquejant dues escenes de la vida de sant Pau, la conversió i el baptisme. A les finestres hi ha la història d’Adam i Eva i la de Caín i Abel, i una invocació de la Trinitat. El monestir sorgí al segle IX en el marc d’una intriga política de gran envergadura. La importància d’aquesta funció explicaria el gran absis de l’església romànica, que més tard, devers el 1200, fou decorat amb aquestes pintures.

Descàrregues

Publicat

2023-12-11

Número

Secció

Articles