Comunicació. Revista de recerca i d'anàlisi, Vol. 39, Núm. 1

La construcció del discurs sensacionalista en la premsa esportiva espanyola del segle xx

Francesc T. Martínez Sanchis

Resum


L’estudi analitza la construcció del discurs sensacionalista en la premsa esportiva espanyola del segle xx. Concretament estudiem dos períodes decisius (del 1895 fins al 1936 i la Transició, del 1975 fins al 1982) en els quals es desenvolupa —i finalment s’assenta— una estratègia de l’espectacle en la informació esportiva. Durant el primer terç del segle xx la premsa esportiva —a diferència de les revistes esportives vuitcentistes educatives i adoctrinadores— va adoptant estratègies d’espectacularitat mitjançant la combinació de la fotografia espectacular i sensacional, el dibuix d’humor crític, titulars connotatius, i cròniques descriptives i emocionants en què té cabuda també la ficció realista. Durant la Transició, el periodisme esportiu reprèn el camí de la Segona República i assaja noves fórmules que acabaran assentant un model popular sensacionalista en el qual l’emotivitat exagerada, la fascinació de la imatge i l’agressivitat narrativa marcaran les pautes. L’esport espectacle florirà preferentment en els denominats esports de masses, especialment el futbol.

Text complet: PDF

fecyt

Els resums dels articles d'aquesta revista es poden consultar en la llengua original i anglès. Per fer-ho, canvieu la llengua del portal.

Indexació

Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi està inclosa en les bases de dades següents: Journal Citation Report (Clariviate - Web of Science, dins de l'índex JCI), Latindex (acomplerts 33 criteris de 33), MIAR, DICE, RESH, ISOC-CSIC, RACO, Dialnet, CCUC, DOAJ i REDIB. La revista disposa del segell de qualitat de la FECYT. La revista ocupa la posició 321 del rànquing H Index Communication Journals According to Google Scholar Metrics (2008-2012), elaborat pel grup d'investigació Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica (EC3 Metrics) de la Universidad de Granada, que inclou les revistes de comunicació d'arreu del món. Aquesta presència se suma a la que ja tenia com a Treballs de Comunicació a Carhus Plus 2010 i IN-RECS

Aquestes noves incorporacions milloren la qualitat i visibilitat de la revista entre la comunitat científica en l'àmbit de la comunicació d'aquesta revista editada per la Societat Catalana de Comunicació. 

Les revistes de l'IEC allotjades a l'Hemeroteca Científica Catalana utilitzen com a descriptors les 15 propietats recomanades al Dublin Core Metadata Element Set, versió reduïda de la norma ISO 15836 (2009).


Creative Commons License
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari [+ informació].

ISSN: 2014-0444 (edició eelctrònica); 2014-0304 (edició impresa)

Comunicació. revista de recerca i d’anàlisi
Societat Catalana de Comunicació
Carrer del Carme, 47. 08001 Barcelona
Tel.: 933 248 580
Fax: 932 701 180
Adreça d’Internet: http://scc.iec.cat
Adreça electrònica: revistacomunicacio@iec.cat